Browsing by Author "Chmielewska-Molik, Kamila"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Nauka języków obcych poprzez oglądanie seriali. Subiektywne teorie osób uczących się(2020) Chmielewska-Molik, Kamila; Badstübner-Kizik, Camilla. Promotor; Gorąca-Sawczyk, Gabriela. Promotor pomocniczyPrzedmiotem rozprawy jest samodzielna nauka języków obcych poprzez oglądanie obcojęzycznych seriali telewizyjnych z perspektywy uczących się. Głównym celem dysertacji było zbadanie, jakie teorie subiektywne na temat tej formy uczenia się mają osoby uczące się. Cel stanowiło także uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak wygląda ich proces samodzielnego uczenia się języka obcego podczas regularnej recepcji seriali w oryginalnej wersji językowej bądź z tłumaczeniem audiowizualnym. Perspektywa badawcza zawężona została do osób dorosłych, uczących się języków obcych w sposób nieformalny. W pracy wyróżnić można dwie zasadnicze części – teoretyczną oraz empiryczną. W części teoretycznej w centrum rozważań znalazł się serial telewizyjny, media audiowizualne w nauczaniu i uczeniu się języków obcych, wpływ tłumaczenia audiowizualnego na akwizycję języka obcego, autonomia i samodzielne uczenie się, a także teorie subiektywne. W części empirycznej szczegółowo zaprezentowano plan badawczy oraz uzyskane wyniki. Empiryczne badania jakościowe osadzone zostały w ramach Programu Badawczego Teorii Subiektywnych (por. Groeben et al. 1988, Groeben / Scheele 2010) i stanowią studium indywidualnych przypadków. Zrekonstruowane teorie subiektywne pozwalają na wgląd w motywy, przekonania i formy działania podejmowane przez dorosłych uczących się w ramach samodzielnej nauki języków obcych poprzez oglądanie seriali telewizyjnych w języku obcym.