Browsing by Author "Cichocki, Piotr. Promotor"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Społeczne konstruowanie tożsamości Muzułmanów i Arabów w amerykańskich mediach informacyjnych: Podejście kognitywno-dyskursywne(2015-11-23) Buczowski, Maciej; Kiełkiewicz-Janowiak, Agnieszka. Promotor; Cichocki, Piotr. PromotorNiniejsza rozprawa doktorska ma dwa cele. Pierwszym z nich jest określenie strategii dyskursywnych stosowanych w amerykańskich telewizyjnych programach informacyjnych dotyczących tematyki związanej z Muzułmanami i Arabami oraz związanymi z nimi zdarzeniami. Drugim celem jest ustalenie czy istnieje związek pomiędzy treścią prezentowanych wiadomości a wybraną strategią dyskursywną. Główna hipoteza zakłada, że stacje, CNN i Fox News, mają tę samą, ogólnoamerykańską tendencję do przedstawiania Muzułmanów i Arabów jako terrorystów i w ten sposób przyczyniają się do tworzenia negatywnych powiązań o tych grupach w percepcji obywateli krajów zachodnich, głównie w Stanach Zjednoczonych. Co więcej, zakłada się, że jakiekolwiek różnice w prezentacji tożsamości kolektywnych Muzułmanów i Arabów w obu stacjach można wyjaśnić poprzez korelację z profilem ideologicznym samych stacji telewizyjnych. Zastosowana analiza wywodzi się z postulatów Teuna van Dijk'a i opiera się o socio-kognitywne podejście do krytycznej analizy dyskursu. Wyniki wskazują na wiele podobieństw w użyciu strategii dyskursywnych w stacjach Fox News i CNN. Rezultaty badań częściowo potwierdziły pierwszą hipotezę. Dyskursywne prezentowanie tożsamości zbiorowych Arabów i Muzułmanów rzeczywiście jest głównie negatywne i spełnia językowe warunki, by przyczynić się do wzrostu negatywnych asocjacji wśród mieszkańców zachodu, a w szczególności tych w USA, z Muzułmanami i Arabami. Informacje o Muzułmanach i Arabach są głównie używane w negatywnych kontekstach dotyczących wojny, terroryzmu, problemów społeczno-politycznych. Z drugiej strony jednak, nie stwierdzono istnienia ogólnoamerykańskiej narracji w programach informacyjnych odpowiedzialnej za przedstawianie Muzułmanów i Arabów. Co więcej, pokazano, że profil ideologiczny telewizyjnego nadawcy wiadomości ma znaczenie tylko razem z konkretnym kontekstem wiadomości. Dlatego druga hipoteza częściowo nie została potwierdzona.