Browsing by Author "Ciesielska-Klikowska, Joanna"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Chinese Belt and Road Initiative – the perspective of the Federal Republic of Germany(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) Ciesielska-Klikowska, JoannaThe People’s Republic of China has achieved the position of one of the major players in the international arena and is boldly pursuing the policy of foreign expansion. Its basic instrument is the Belt and Road Initiative (BRI), which in recent years has been one of the most important projects of the Chinese authorities, assuming the intensification of economic cooperation and cultural exchange of countries along the New Silk Road. Germany, the EU leading state and China’s crucial partner in Europe, is a strong supporter of the Belt and Road Initiative. However, as the concept of BRI involves the member states of the European Union, it also requires a strong reaction from the Community. And although the EU’s relations with the PRC are in the economic interest of all its member states, they have not been without complications in recent years. The paper examines the importance of societal preferences and attitudes of the Federal Republic of Germany towards the Belt and Road Initiative since 2013 by using the liberal explana tory approach. The aim of the paper is to analyse the German response to the Silk Road project in two distinct phases: the first one (2013–2016) and the second phase (2016–). Moreover the article will try to identify the problems that exist in relations between the European Union and China, with particular emphasis on the relations between the People’s Republic of China and the Federal Republic of Germany. A short theoretical conclusion as well as political recommendations conclude the analysis.Item Francja i Niemcy w procesie powstawania Unii Gospodarczej i Walutowej Unii Europejskiej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2009) Ciesielska-Klikowska, JoannaItem Koniec z Françafrique? Polityka Emmanuela Macrona wobec państw afrykańskich(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2022) Ciesielska-Klikowska, Joanna; Mądry, BartoszFrancja przez stulecia była obecna na kontynencie afrykańskim, gdzie za sprawą polityki kolonialnej budowała swoje imperium. W czasie rządów kolonialnych Afryka postrzegana była przez Francję bardziej jako przedmiot niż podmiot polityki zagranicznej. Ogromną zmianę przyniosły wydarzenia połowy XX w., który okazał się czasem powstania współczesnych, niepodległych państw afrykańskich. Zachodzące wówczas procesy polityczne na świecie wymusiły na, najpierw IV, a następnie V Republice zmianę percepcji dawnych posiadłości, tworząc układ z założenia partnerski, choć niedoskonały. Dzisiaj, za sprawą największych wpływów spośród państw Unii Europejskiej w Afryce, Francję uznać można za nieformalnego przedstawiciela UE na tym kontynencie i łącznika we wzajemnych stosunkach. Stąd pozycja Paryża ma dla pozostałych państw Europy istotne znaczenie. Dekolonizacja otworzyła jednak drzwi dla nowych, pozaunijnych graczy w tym regionie, w tym Rosji. Celem artykułu jest próba dokonania bilansu dotychczasowego okresu prezydentury Emmanuela Macrona w kontekście jego polityki wobec Afryki. W pracy skupiono się na analizie dokonań francuskiego przywódcy w odniesieniu do kreowania politycznych, społecznych i militarnych stosunków w regionie Afryki Subsaharyjskiej (operacja „Serval” i „Barkhane”). Ze względu na aktualne wydarzenia w Ukrainie zaprezentowano ponadto problem rywalizacji o wpływy w Afryce między Francją i Rosją.Item Rola Francji i Niemiec w procesie integracji europejskiej w latach 1992-2007(2011-10-05T07:38:52Z) Ciesielska-Klikowska, Joanna; Koszel, Bogdan. PromotorFrancja i Niemcy przez stulecia walczyły o zdobycie władzy i przejęcie wpływów na kontynencie europejskim i traktowały siebie nawzajem jako największe zagrożenie. Jednak tragiczna pierwsza połowa XX wieku przyniosła z jednej strony pragnienie zapewnienia, iż okropności wojny już nigdy się nie powtórzą, a z drugiej strony poczucie, że nieodzowna jest zmiana dwustronnych stosunków panujących między Berlinem a Paryżem. Konieczność stworzenia przestrzeni wolności i współpracy doprowadziła niegdysiejszych wrogów do stworzenia idei integracji najważniejszych części gospodarki. Pomysł zjednoczenia krajów Europy Zachodniej przekształcił się w kolejnych latach w symbol zaangażowania francusko-niemieckiego. Dwie republiki stały się rdzeniem europejskiej współpracy i spiritus movens zmian politycznych, ekonomicznych i instytucjonalnych w powojennej Europie. Po upadku komunizmu w 1989 roku ich rola zyskała nowy wymiar w odmiennych warunkach geopolitycznych - od momentu podpisania Traktatu z Maastricht w 1992 roku francusko-niemiecki duet powiększył swe znaczenie i wpływ na politykę nowej Unii Europejskiej. Realizacja zapisów Traktatu z Maastricht i kolejnych dokumentów, w tym Traktatu z Lizbony, koncentracja na kwestiach reform instytucjonalnych, jak również przygotowania do wschodniego rozszerzenia UE mogą być rozpatrywane jedynie w odniesieniu do wspólnych działań prowadzonych przez nadreński tandem. Realizacja trzech filarów integracji: współpracy w wymiarze ekonomicznym i społecznym, wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, jak również współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych, podkreślają znaczenie couple franco-allemand i zwracają uwagę na rolę lidera, jaką Paryż i Berlin odgrywają w dziedzinie integracji.Item Rumunia i Bułgaria na drodze do Unii Europejskiej (1990–2007) – perspektywa Niemiec i Francji(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Ciesielska-Klikowska, JoannaThe membership of Romania and Bulgaria in the European Union became a reality in 2007 and was treated as a culmination of a twenty year process in which both countries had to meet the difficult requirements which the Community set. These requirements were more challenging to realize because of the fact that Bucharest and Sofia were forced to introduce severe economic and social reforms, and political changes that led to the transformation of two post-communist republics into parliamentary democracies with well-functioning, free markets. The collapse of the communist era began a new phase in history, whose motto was to establish a ‘return to Europe’. Romania and Bulgaria identified their allies in the Euro-Atlantic organizations, and in cooperation with them they perceived a chance for economic reconstruction and an increase in importance on the international arena. However, the key role on the path of the two Black Sea states to the European Community was played by the Federal Republic of Germany and France, which for the past forty years have been seen as the driving motor of European cooperation. In partnership with these countries, Bucharest and Sofia were trying to implement a plan for their return to Europe. From 1990 both Romania and Bulgaria cooperated with France and Germany in political and economic matters, trying to arouse the interest of leading politicians from Bonn/Berlin and Paris. Although it was clear that the Franco-German pair was emphasizing the commitment of other post-communist countries, such as Poland, the Czech Republic or Hungary, and their leading role among candidates for membership in the EU, it can be said without doubt, that France and Germany were always involved in the process of Euro¬pean enlargement to include the countries on the Black Sea. The article shows the difficult path of Romania and Bulgaria to the European Union, the role of Paris and Bonn/Berlin in the accession negotiations, the decisions made during the presidencies of France and Germany in the Council of the EU, and also stresses the commitment of Bucharest and Sofia to meet the requirements from Copenhagen and their efforts to become members of the Union in 2007.