Browsing by Author "Cymbrykiewicz, Joanna"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Biografia jako pretekst. Modele współczesnych duńskich biofikcji(Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu, 2019) Cymbrykiewicz, JoannaRozprawa zajmuje się zagadnieniem biofikcji w literaturze duńskiej na przykładzie trzech wybitnych powieści współczesnych o artystach. Biofikcje rozumiane są jako powieści, których fabuła osnuta jest wokół życia postaci historycznej, jednak zobowiązania autora wobec weryfikowalnej rzeczywistości pozatekstualnej jest znacznie mniejsze, niż w przypadku tradycyjnych biografii, np. tych naukowych. Ten rodzaj utworów przypisać należy zatem do fikcji literackiej, co pociąga za sobą określone konsekwencje. Punktem wyjścia dysertacji jest założenie, że we współczesnych duńskich biofikcjach czynnik biograficzny, tzn. pragnienie przybliżenia życia i dokonań konkretnego bohatera historycznego jest drugorzędny wobec problematyki, która stanowi rzeczywisty temat utworu. Tym samym życiorys bohatera staje się pretekstem, dzięki któremu autor wypowiada się na temat współcześnie aktualnego lub uniwersalnego zagadnienia (np. opresyjności dzieciństwa jako czynnika kształtowania tożsamości). Rozprawa podejmuje próbę ukazania pretekstowości analizowanych utworów, posłując się narzędziami zaczerpniętymi z narratologii i badań nad biofikcją, ale też sięgając po refleksje z innych nurtów badawczych.Item Den danske litterære biografis identitet – med udgangspunkt i Peer Hultbergs biografiske roman "Præludier"(Versita, 2012) Cymbrykiewicz, JoannaThe paper discusses the issue of the contemporary Danish biographical novel, its identity and condition on the example of Peer Hultberg’s work on Chopin’s childhood, Preludes. The author of the article argues that the novel diverts to a large extent from the traditionally formulated principles which govern the genre of a biographical novel. In order to demonstrate it, the author analyses the text using the following criteria as a sort of a litmus test of the work’s “biographical provenance”: chronologically structured plot, objectivity and the protagonist’s development. As expected, the Preludes does not meet any of the above expectations towards a biographical novel, which proves that the work can be recognized as a postmodernist literary biography. The structure consisting of fragments, narration in the form of stream-of-consciousness and lack of milestones in the protagonist’s life are the primary features of the new genre which is seen as inherent in postmodernist tendencies, in particular those formulated by Jean-Francois Lyotard and Zygmunt Bauman.Item Fravær som et kompositionsprincip i Helle Helles novellesamling 'Rester' (1996)(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009) Cymbrykiewicz, JoannaArtiklens formål er at foretage en analyse af Helle Helles novellesamling 'Rester' (1996), som er en af de mest opsigtvækkende novellesamlinger i 1990’ernes Danmark. Hovedvægten lægges på fravær, mangel og tab som samlingens dominerende kompositionsprincipper. Fraværsprincippet gælder for alle niveauer i teksten, dvs. for kompositionen, indholdet og sproget. Talrige eksempler på mangel- og tabstematikken bruges i artiklen for at anskueliggøre princippets relevans.Item Identitetens etablering og opløsning i Stig Dalagers romanbiografi "Det blå lys"(De Gruyter Open, 2014) Cymbrykiewicz, JoannaThe article features the issue of identity building and disintegration as it appears in Stig Dalager’s biographical novel on Marie Curie, Det blå lys (The Blue Light) from 2012. It also discusses the problem of the narrator’s (and hence the author’s) presence in the text, which makes one dwell on the biography’s actual role in contemporary literary practice. The article’s stance is that biographies, including biographical novels, are typically produced with the contemporary reader and his expectations in mind. That is the reason why they focus on these issues in the protagonist’s life that may be of universal interest and not necessarily reflect the depicted person’s actual experience. As the novel communicates a postmodern view on human life, it is identity and problems with its establishment and disintegration that seem to be central for the work’s expression. In order to illustrate the process of identity building and deconstruction three key aspects in the protagonist’s life have been chosen for a closer inspection: the national, the feminine and the professional. The analysis shows that identity, as described in the novel, is a volatile and changeable phenomenon which is constantly transformed and redefined and thus can never be preserved and seen as a monolith. In order to discuss the above mentioned issues some ideas of Hayden White and Zygmunt Bauman have been used.Item REVIEWS(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010) Cymbrykiewicz, Joanna; Mrozewicz, Bolesław