Browsing by Author "Czarnecki, Krzysztof"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Nowe Zarządzanie Publiczne a reforma szkolnictwa wyższego w Polsce(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2013) Czarnecki, KrzysztofInterpretowanie danego kierunku działania jako nieuniknionego lub koniecznego może wynikać nie tylko z obserwacji zmieniającego się otoczenia, ale także z samego zjawiska cyrkulacji określonych idei w przestrzeni dyskursu. Wobec tego, analiza merytorycznych treści eksperckiego dyskursu reform szkolnictwa wyższego w Polsce zostanie dokonana przez pryzmat Nowego Zarządzania Publicznego (New Public Management – NPM) – współcześnie jednej z najbardziej wpływowych narracji reform sektora publicznego. Przedmiotem analizy będą akty prawne. Podstawowym celem jest zbadanie poziomu zgodności proponowanych rozwiązań z narracją NPM – bez ambicji oceny zasadności i spójności przedłożonych propozycji oraz przegłosowanych zmian. W pierwszej części artykułu zostanie pokrótce przedstawiona podstawowa charakterystyka narracji NPM ze szczególnym akcentem na jej ideologiczne oraz polityczne podłoże, bliskie neoliberalizmowi oraz nowej ekonomii instytucjonalnej. Następnie narracja ta zostanie zoperacjonalizowana pod kątem aplikacji do sektora szkolnictwa wyższego. Sformułowane w ten sposób kryteria – oznaki i symptomy penetracji dyskursu przez idee NPM – zostaną sklasyfikowane wedle pięciu wymiarów rządzenia (governance) tym sektorem: regulacji państwowej, roli interesariuszy, samorządu akademickiego, roli i funkcji uniwersyteckich władz wykonawczych oraz konkurencji. W drugiej części przedstawione zostaną wnioski z dokonanej analizy, a następnie wskazane będą potencjalne szanse i zagrożenia wynikające z przyjęcia określonych, charakterystycznych dla NPM, rozwiązań.Item The Higher Education Policy of 'Post-Communist' Countries in the Context of Welfare Regimes (CPP RPS 83/2014)(Center for Public Policy Research Papers Series, 2014) Czarnecki, KrzysztofThe paper attempts to examine whether higher education policies in 'post-communist' countries, proxied by the Visegrad Group, exhibit features distinct from the classical types of welfare regimes (social-democratic, liberal and conservative) that would allow to classify them under a single label. It also re-examines the relationship of different national approaches to higher education participation and funding with welfare regimes. Policies are operationalized in four general indicators: (1) particpation in tertiary education, (2) educational expenditures, (3) tuition fees and student financial support, and (4) pre-tertiary stratification. Correspondence analysis is used to explore the relationship between the countries and indicators. The strong correspondence between the indicators' values and a given welfare regime has been confirmed. The four 'post-communist' countries belonging to the Visegrad Group seem to exhibit a mixture of conservative and liberal features. However, no regular pattern of higher education policy has been found among them. Thus, no distinct 'post-communist' welfare regime can be identified with regard to this policy.