Browsing by Author "Czechowski, Marcin"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item DUALIZM DRÓG SĄDOWYCH W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH ZATRUDNIENIA FUNKCJONARIUSZY SŁUŻB MUNDUROWYCH(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2010) Czechowski, MarcinW systemie ustawodawstwa polskiego rozpatrywanie spraw z zakresu prawa pracy należy generalnie do właściwości sądów powszechnych. Sprawy z zakresu prawa pracy uznawane są bowiem za sprawy cywilne, gdyż ich rozpoznawanie odbywa się z reguły według Kodeksu postępowania cywilnego, na mocy zawartych w nim przepisów (art. 1 k.p.c.) oraz innych ustawach (np. art. 262 Kodeksu pracy). Od 1980 r., a więc od czasu reaktywowania sądownictwa administracyjnego w Polsce powojennej, organami wymiaru sprawiedliwości w niektórych sprawach z zakresu prawa pracy stały się także sądy administracyjne. W literaturze prawa pracy można spotkać głosy opowiadające się za przekazaniem spraw z zakresu prawa pracy właściwych sądom administracyjnym sądownictwu powszechnemu – sądom pracy. Celowe wydaje się dokonanie analizy i oceny unormowań wyznaczających właściwość sądów administracyjnych w sprawach z zakresu szeroko rozumianego prawa pracy na przykładzie stosunków służbowych funkcjonariuszy formacji umundurowanych. Stosunek służbowy funkcjonariuszy można określić mianem administracyjnego stosunku prawa pracy, co ma uwydatniać podwójny: administracyjnoprawny (służbowy) i prawnopracowniczy (zobowiązaniowy) charakter stosunków służbowych. Podstawą zaliczenia tych stosunków do prawa pracy jest to, że legitymując się administracyjnym rodowodem, dotyczą stosunku pracy, co uzasadnia tezę o konieczności rozpatrywania ich jako kategorii przedmiotowej (stosunku) prawa pracy. Materialonoprawne stosunki o charakterze administracyjnym, które wchodzą w skład struktury niepracowniczych stosunków służbowych, w wypadku wystąpienia przez funkcjonariusza z roszczeniem stają się przedmiotem badania w trybie administracyjnym lub cywilnym. Stosunki służbowe, oprócz charakteru publicznoprawnego, mają bowiem również wymiar pracowniczy. Właściwość sądów administracyjnych, przewidziana dla spraw dotyczących administracyjnoprawnej sfery stosunków służbowych, uzasadniona jest potrzebą zapewnienia sprawności działania i skuteczności realizacji ustawowych zadań każdej z formacji poprzez podleganie funkcjonariuszy władztwu administracyjnemu. Nieuzasadniona jest jednak sytuacja, w której pewne sprawy o świadczenia o charakterze pracowniczym ze sfery administracyjnego stosunku prawa pracy rozpatrywane są przed sądem pracy, a inne podobne – w trybie administracyjnosądowym. Ustawodawca powinien zdecydować się na objęcie wszystkich spraw z tego zakresu kognicją sądów pracy.Item Mariusz Wieczorek, Charakter prawny stosunków służbowych funkcjonariuszy służb mundurowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017(Wydawnictwo naukowe UAM, 2019) Czechowski, MarcinItem Prawny charakter zatrudnienia żołnierzy zawodowych(2015-02-27) Czechowski, Marcin; Ślebzak, Krzysztof. PromotorW niniejszej rozprawie podjęto problem prawnego statusu żołnierzy zawodowych, czyli prawie stutysięcznej grupy osób. Pełnienie służby wojskowej jest uwarunkowane wieloma czynnikami. Można je podzielić na dwie grupy i określić mianem uwarunkowań faktycznych oraz prawnych. Służba w wojsku niesie dla żołnierzy poważne ryzyko utraty zdrowia, zarówno fizycznego jak i psychicznego. Ustawodawca powinien brać pod uwagę konsekwencje związane ze służbą wojskową tworząc regulacje dotyczące żołnierzy, zwłaszcza z zakresu zabezpieczenia społecznego. Ze zobowiązania wierności w służbie wynika przywiązanie i oddanie, jakie powinni przejawiać żołnierze wobec Ojczyzny. Zatrudnienie służbowe o charakterze administracyjnoprawnym wzmacnia więź żołnierza z państwem, co uzewnętrznia się na płaszczyźnie konstrukcji prawnych oraz ma znaczenie symboliczne. Członkostwo Polski w sojuszach i organizacjach międzynarodowych, przede wszystkim NATO, ONZ i Unii Europejskiej, implikuje konieczność odznaczania się przez Siły Zbrojne gotowością operacyjną oraz zdolnością do działań o charakterze międzynarodowym. Sprawna realizacja zadań Sił Zbrojnych wymaga dokonywania przez przełożonych jednostronnych zmian warunków zatrudnienia podwładnych, m.in. w zakresie miejsca wykonywania zadań służbowych. Administracyjnoprawny charakter stosunku służbowego ułatwia tak daleko posunięte dysponowanie osobą żołnierza, zwłaszcza że sprawy dotyczące podległości służbowej, nie są objęte kontrolą sądów administracyjnych.Item SPRAWOZDANIA I INFORMACJE(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2010) Kowalczyk, Maciej; Czechowski, Marcin„Władza świecka i duchowna w przekazie ikonograficznoprawnym”. XI Międzynarodowa Konferencja Ikonograficznoprawna (Maciej Kowalczyk), s. 297-298; Uroczystość jubileuszu 55-lecia pracy naukowej i dydaktycznej prof. dr. hab. Włodzimierza Piotrowskiego (Marcin Czechowski), s. 298-300Item WEKSEL JAKO ZABEZPIECZENIE ROSZCZEŃ PRACODAWCY(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2008) Czechowski, MarcinThere is a view in jurisdiction and labour law literature that a bill of exchange is an admissible instrument to be used as an employer’s security o f claims against an employee. In reality, labour law as an independent branch of law regulates almost exclusively all matters connected with labour relations. Although the legislator admitted, in article 300 of the labour code, the application of relevant regulations of the civil code, this is only possible in matters not regulated by labour law, and on condition, that those civil code regulations are not contradictory to the principles of labour law. Such a shape of the regulation has important consequences. This means that other civil code regulations may be applied, to take as an example the law on the bill of exchange. An action to the contrary would lead to the infringement of the legal norm stipulated in article 300 of the labor code. Unfortunately, this, as well as a number o f other (substantive and procedural) reasons that speak for the inadmissibility of the application of a bill of exchange in labour relation are mostly disregarded by the representatives of jurisdiction and jurisprudence. One may only hope that the legislator will become aware of the problem resulting from the illegal use of the bill of exchange in labour relation and will himself decide to introduce appropriate amendments to the existing labor code regulations.