Browsing by Author "Czerniuk, Julia"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Jak przeczytać grę i zagrać w literaturę? Kategoria gry w kontekście różnych teorii: literatury, kultury i mediów(2019) Czerniuk, Julia; Przybylski, Ryszard K. PromotorW związku z początkiem epoki cybernetyzacji zmieniła się istota i miejsce rodzenia się sztuki. Materia cyfrowa, jako szybko reagująca na zmianę substancja, pozwala na tworzenie płynnych dzieł, podlegających ciągłym wpływom nie tylko ze strony twórcy, ale także ze strony odbiorcy. Czytelnika i widza zastępuje gracz, któremu nie wystarcza już samo obcowanie z kulturą. Gracz chce być zaangażowany, obecny przy powstawaniu dzieła. Nie chce być on wyłącznie dopełnieniem sztuki, chce być jej wypełnieniem, integralną częścią nie tylko na etapie odbioru. Dlatego im wcześniej może dołączyć do aktu twórczego, tym czuje się bardziej usatysfakcjonowany. Dla niego liczy się sztuka w całości oddana w jego ręce. Niniejsza praca jest próbą uchwycenia momentu zmian w statusie odbiorcy różnych dzieł kultury. Poruszone w niej zostaną zagadnienia wchodzące w zakres badań współczesnego literaturoznawstwa, teorii literatury, teorii gier oraz teorii mediów. Głównym celem dysertacji jest porównanie sposobów odbioru teksów literackich (zarówno tych o linearnej, jak i nielinearnej strukturze) oraz gier komputerowych i określenie, w jakich działaniach objawia się przyjęcie postawy gracza przez współczesnego odbiorcę. Odwołania do różnych tekstów literackich i gier komputerowych posłużą potwierdzeniu tezy, że literatura i gry są ze sobą tożsame w takim samym stopniu, w jakim się między sobą różnią.