Browsing by Author "Dolata, Dorota"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Kompetencje interpersonalne w przestrzeni szkoły(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, 2016) Heller, Włodzimierz; Janiak, Anna Maria; Chołody, Mariusz; Nowak, Anna; Szafrański, Mariusz; Poniedziałek, Ewelina; Kania, Sławomir; Dolata, Dorota; Mikołajczyk, Magdalena; Malinouskaya, Volha; Kaźmierska, Marlena; Klus, Wioletta; Schmidt, Anna; Sołdyńska, Klaudia; Fechner, Anna; Heller, Włodzimierz; Janiak, Anna MariaProblematyka kompetencji interpersonalnych albo – szerzej rzecz ujmując – tzw. „kompetencji miękkich” staje się na przestrzeni ostatnich kilku lat przedmiotem żywego społecznego zainteresowania. W różnych dziedzinach życia społecznego: w nauce, kulturze, gospodarce, a nawet – w sporcie dostrzegane są, analizowane i chwalone walory wysokiej sprawności komunikacyjnej i relacyjnej każdej osoby ludzkiej. Także w zakresie edukacji szkolnej problematyka ta stopniowo cieszy się coraz większym zainteresowaniem badaczy i praktyków. Odnoszona do przestrzeni szkoły refleksja nad różnymi aspektami pojęcia „umiejętności interpersonalnych” i towarzyszące jej staranie o skuteczne rozwijanie sprawności interpersonalnych uczniów i nauczycieli są godne aprobaty przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że wyposażenie ucznia w te umiejętności i kompetencje osobiste wzbogaca go w trudny do przecenienia skarb na drogi i bezdroża dorosłego życia (nie tylko w wymiarze pracy zawodowej, ale również życia prywatnego). Drugim powodem jest fakt, że nabywane stopniowo w trakcie edukacji szkolnej sprawności interpersonalne znacząco ułatwiają proces zdobywania wiedzy. Wskazują na to badania prowadzone na różnych poziomach edukacji (przywoływane także w niniejszym zbiorze). Przedłożona Czytelnikom monografia niesie prace, które tematycznie łączy zasadnicze pytanie: jakie jest znaczenie umiejętności interpersonalnych ucznia/nauczyciela dla relacji interpersonalnych kreowanych w przestrzeni szkoły? Poszczególni autorzy poszukują odpowiedzi na to pytanie na różne sposoby, odnosząc je do wielorakich aspektów życia szkoły i etapów szkolnej edukacji. Jedni kładą nacisk na wymiar rozumienia, definiowania i dookreślania pojęć związanych z umiejętnościami i kompetencjami interpersonalnymi, a także próbują opisywać i precyzować ich swoisty charakter. Inni – opisują i analizują powiązania między sprawnością interpersonalną ucznia (także: ucznia bardzo zdolnego) a efektywnością szkolnej nauki. Jeszcze inni poszukują związków między mądrością/roztropnością interpersonalną a sztuką budowania wspólnoty, bliskich więzi i dobrej atmosfery w przestrzeni klasy szkolnej i grupy rówieśniczej. Wszystkich autorów łączy jednak, poza zainteresowaniem określonym wyżej tematem-pytaniem, troska o naszą szkołę na różnych poziomach edukacji. Staranie o to, by szkoła stawała się miejscem przyjaznym uczniowi, aby nauczanie szkolne i edukacja akademicka niosły nie tylko wszechstronną wiedzę, lecz także wpływały na to, żeby absolwentów szkół cechowała bogata osobowość – „bogata” również w umiejętności interpersonalne.Item Na Śródce rewolucji nie było,czyli słabe więzi w procesie rewitalizacji(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012) Dolata, DorotaThe term “weak ties” can be discussed in the context of both, interpersonal relationships in an anonymous metropolis and a mass society. Can the case of ródka in Pozna" be applied to certain questions relating to the phenomenon of weak ties? It is clearly visible, that revitalisation in this area of the city has lost its momentum now. Municipal program was a temporary way to avoid progressive degradation and increasing gentrification. However, in the most lively period of projects and events at ródka experts often referred to the traditional ties between inhabitants and invoked the urgency of their activities. Even the minimum effort and engagement was to trigger the renovation processes and contribute to the so-called sustainable development of ródka. It is worth asking at this point, who emphasized the role of local relations and animated the sequence of revitalizing events? What were the goals of revitalization animators? Did we come across the true cooperation of local residents, or perhaps the social participation was limited to the show for "tourists" from other parts of the city? Were the city officials able to engage the community of ródka? And if not the officials – were the artists able to (re)build relationships and connections between inhabitants? Their projects – both individual and group ones – are an important material for research To understand the growing complexity of the case of ródka, it is essential to discover its historical background and consider the relative isolation of ródka in the previous times. In the first half of the twentieth century, the district was perceived as a local base of crafts and small trade. Its distinctive mark were strong neighborhood ties. Can these ties – partly mythologized – now become the driving force of the revitalization? Dorota Dolata, doktorantka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Zakład Badań nad Kulturą Artystyczną, Instytut Kulturoznawstwa, ul. Szamarzewskiego 89A, 60-568 Pozna", Poland.Item Picie kontrolowane – propozycja strategii pomocowych dla młodych dorosłych(Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Dolata, DorotaAs statistics in Poland show, more and more younger people reach for alcohol and, what is more, they struggle to control their drinking. This often leads to a number of serious consequences for all health, economic, psychological, and social ones. They include beatings, injuries, loss of material property or even conflict with the law. Uncontrolled chemical intoxication may even lead to the long-term consequences which is e.g. addiction to alcohol. In some countries, they apply a form of assistance to people drinking in a risky way, and not only to them, which is aimed at the acquisition of skills for controlling alcohol consumption. There are used a number of methods and progressive stages of dealing with the client, so that he or she would learn controlled drinking. Therefore, not only this article briefly presents the causes and mechanisms of addiction resulting in the wide range of consequences, but also is the proposal for a strategy of assistance for young adults focused on the acquisition of skills in controlling the use of alcohol, as well as shows the results of the effectiveness of this form of assistance in some countries in the world.Item Współczesne studia doktoranckie i współcześni doktoranci. Doniesienia ze zwiadu badawczego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Banaszak, Sławomir; Andrys, Magdalena; Dolata, Dorota; Iwanicka, Beata; Schmidt, Anna; Ulaniecka, NataliaThe article presents the results of a research study on the situation of contemporary post-graduate students. Focus group interviews helped obtain post-graduate students’ opinions about the conditions of starting and continuing doctoral studies. The discussion focused on three main topics: motivation to start doctoral studies, the quality and conditions of doctoral studies evaluation, and the advantages and disadvantages of undertaking doctoral studies. Analysis of the respondents’ statements shows that the motivations for starting doctoral studies vary strongly. Common in the experience of the interlocutors is a lack of stability in life (including financialstability), insecurity of employment, overload, and stress. However, post-graduate students presented also positive aspects of doctoral studies, e.g.: social prestige or the possibility of development. The last part of the article describes issues related to problems and pathological phenomena (such as ‘punctasis’/‘points, credits collecting’), pointing to systemic and individual limitations affecting the situation of doctoral students in the Polish tertiary education system.