Browsing by Author "Drozdowicz, Zbigniew. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Istota i istnienie w filozofii muzułmańskiej. Koncepcje Awicenny oraz Awerroesa i ich recepcja w myśli Tomasza z Akwinu(2015-11-05) Kokoć, Damian; Drozdowicz, Zbigniew. PromotorProblem relacji między istotą a istnieniem nie był zagadnieniem, które należało do czołowych kwestii filozoficznych podejmowanych przez uczonych antycznych. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był sposób, w jaki Grecy postrzegali świat. Kosmos był dla nich czymś wiecznym, dlatego też nie pytali o jego istnienie. Interesowali się tylko dlaczego jest taki, jaki jest. Zainteresowanie problemem istnienia pojawiło się w momencie interakcji filozofii greckiej z kosmologią judeochrześcijańską. Ta, oparta na idei creatio ex nihilo podkreślała, że wszechświat jest czymś absolutnie niekoniecznym i że powstał przez stwórczy akt Boga. Pytanie o naturę relacji między istotą a istnieniem w sposób systematyczny jako pierwsi podjęli filozofowie muzułmańscy. Szczególnie ważną rolę odegrali tutaj Awicenna i Awerroes. Pierwszy z nich uchodzi za tego, który jako pierwszy w historii postawił tezę, że istota i istnienie różnią się realnie. Awerroes natomiast polemizował z tezą Awicenny, że istnienie jest tylko przypadłością istoty. Poglądy obu tych myślicieli znalazły swoją recepcję w systemie Tomasza z Akwinu i stanowiły ważny punkt w jego egzystencjalnym sposobie ujmowania bytu. Tomasz przejął od Awicenny przekonanie, że istota i istnienie różnią się od siebie realnie, natomiast bazując na krytyce, którą przedstawił Awerroes, przyjął, że istnienie nie jest przypadłością, ale aktem bytu.Item Procesy sekularyzacyjne a filozofia sekularna i postsekularna. Tradycje i współczesność(2013-06-17) Iwanicki, Juliusz; Drozdowicz, Zbigniew. PromotorCelem pracy doktorskiej jest zbadanie związków pomiędzy filozofią sekularną i procesami sekularyzacji. Jedną z głównych tez pracy jest twierdzenie, iż filozofia sekularna pełniła wobec procesów sekularyzacji funkcję inspirującą lub rozumiejącą. W pracy przyjmuje się kilka własnych definicji sekularyzacji, wśród których do najważniejszych należy sekularyzacja w czterech wymiarach – materialnym, instytucjonalnym, indywidualnym i kulturowym. W rozdziale pierwszym zbadane są najwcześniejsze tradycje myśli sekularnej, związane z nominalizmem oraz wczesną myślą włoską. W nowożytności wyłoniło się już odróżnienie między kilkoma poziomami teoretycznymi sekularyzacji, co poddano analizie w rozdziale drugim, w którym analizowane są wybrane, filozoficzne tradycje nowożytne. Pogłębione próby zbadania filozoficznej teorii sekularyzacji są przedstawione w trzecim i czwartym rozdziale, gdzie badany jest paradygmat Weberowski, związany zarówno z myślą Maxa Webera, jak i jego następców. W ostatnim rozdziale poddano analizie współczesną myśl postsekularną, która jest pewną kontynuacją filozofii sekularnej, w oparciu o nowe założenia. Dokonano również konkluzji i podsumowań, w których między innymi zwrócono uwagę, iż procesy sekularyzacji mają charakter wielowymiarowy. Proces sekularyzacji niekoniecznie wiąże się z definitywnym zanikiem religii, lecz przede wszystkim prowadzi do przemian religijności.