Browsing by Author "Dworacki, Sylwester"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Fontes Historiae Antiquae XXXII: Diodor Sycylijski, Starożytności Egipskie(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Dworacki, Sylwester„Starożytności egipskie” stanowią treść pierwszej księgi Biblioteki Historycznej Diodora Sycylijskiego, greckiego pisarza z pierwszego wieku przed Chr. Reprezentował on pogląd, że wiedza historyczna stanowi podstawę istnienia rodzaju ludzkiego. Reprezentował powszechne w starożytności przekonanie, że początek dziejów ludzkości i źródła wszelkiej mądrości wiązać należy z Egiptem. Dlatego swój wielki zarys dziejów powszechnych, zawarty w 40 księgach, otwiera prezentacją kraju nad Nilem, opisem jego dziejów i życia mieszkańców. Zaczyna od przedstawienia bóstw egipskich, ściśle wiążąc je z greckimi, dając w ten sposób do zrozumienia, że grecki świat wierzeń religijnych „wynurzył się” z Egiptu. Opisuje zwyczaje Egipcjan i ich prawa, daje także szczegółowy przegląd egipskich zwyczajów pogrzebowych, w tym mumifikowania zwłok. Dużo miejsca poświęca oddawaniu czci religijnej różnym zwierzętom, co wyróżniało Egipt na tle innych ludów starożytnych. Stara się także powiązać dzieje helleńskie z egipskimi, gdy opowiada o pobycie wielu wybitnych Greków (w tym Homera i mitycznego Dedala) w kraju nad Nilem. Dzieło Diodora ma charakter kompilacyjny. Wobec jednak faktu, że zdecydowana większość prac, z których korzystał, zaginęła, przekaz Diodora pozostaje źródłem wręcz nieocenionym.Item O parabazie u jej antycznych źródeł(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008) Dworacki, SylwesterModern reflection on a literary work uses the term "parabasis", which has been borrowed from ancient tradition. In the article the author goes back to the very sources of parabasis and reminds the meaning of the word parabasis which in Greek means departure from something, leaving the stage and the chorus remains to address the audience directly and in reference to Old Attic comedy, with which it is unequivocally associated, it means the structural part of a literary work in which a suspense of dramatic action occurs. Particular parabases were discussed which are found in the extant comedies of Aristophanes, this in order to find out that in none of the comedies it occurs in its complete model form as accepted by classical philologists on the basis of material known from Aristophanes and from fragments of comedies by other authors. The practical function of parabasis and its particular parts were shown on the example of The Knights by Aristophanes. In the final part of the article the author presented some contemporary views on parabasis of which some speak traditionally about breaking the scenic illusion while the others about the integral relation of parabasis with the other parts of the comedy. The author concludes that in spite of all parabases in Greek comedy have no parallel either in the earlier or in the later Greek literature. It has its own poetics, its own structure, and explicitly breaks science illusion, even if Greeks differently viewed the very phenomenon of breaking illusion in drama.Item Peculiarities of the non-Greek world in Heliodorus’ Aethiopica(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2009) Dworacki, SylwesterAll that was non-Greek, strange, and exotic regarding people and their environment was also always a point of interest in Greek literature. That interest got a new stimulus in the Hellenistic times, and was still vivid at the end of Antiquity, and in the novel, as well. As an example we may mention the Ethiopian Story of Heliodorus, and his novel is the main point of interest of this article. I discuss in it some characteristic places, that show the non-Greek world, its variety and peculiarities. They refer to the nature and its phenomena, to the world of plants and animals, and to the customs of various nations, mostly from the area of Egypt, and Ethiopia. In conclusion, I pay attention to the superiority of Greek world in Heliodorus’ novel in comparison with non-Greek.