Browsing by Author "Dymek, Dariusz"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Zarządzanie kryzysowe w polityce bezpieczeństwa państwa. Analiza doświadczeń administracji rządowej w województwie wielkopolskim w latach 1999-2011(2013-06-24) Dymek, Dariusz; Konieczny, Jerzy. PromotorPojęcie „zarządzanie kryzysowe” w polityce bezpieczeństwa Polski pojawiło się po powodzi w 1997 roku. Było jednak różnie definiowane. Mimo braku regulacji prawnych, w trakcie wprowadzania reformy ustrojowej w styczniu 1999 roku, powstały pierwsze komórki zajmujące się zarządzaniem kryzysowym. Usytuowano je w strukturach urzędów wojewódzkich oraz powołanym do życia Urzędzie Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności. Rekomendowano wówczas powołanie struktur zarządzania kryzysowego w nowo powstałych samorządach powiatowych i wojewódzkich. W zasadzie 1999 rok można uznać za początek zarządzania kryzysowego w administracji rządowej i samorządowej. W ujęciu prawnym pojęcie „zarządzanie kryzysowe” znalazło się dopiero w 2007 roku. Warto zauważyć, że pięć lat obowiązywania ustawy (2007-2012) i piętnaście lat posługiwania się pojęciem zarządzanie kryzysowe (1997-2012) nie wystarczyło na uporządkowanie legislacyjne tej problematyki w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Tymczasem, mimo regulacji ustawowej, poszczególne województwa w Polsce borykają się z różnymi problemami wynikającymi z braku spójnych aktów wykonawczych oraz dość dowolną wykładnią obowiązujących norm prawnych. W związku z powyższym można postawić tezę, że okres pięciu lat obowiązywania regulacji prawnych był za krótki na zorganizowanie i odpowiednie wyposażenie struktur realizujących zadania zarządzania kryzysowego w samorządzie powiatowym i gminnym, a także na szczeblu województwa. Czy zatem organy administracji publicznej są właściwie przygotowane do realizacji zadań zarządzania kryzysowego? Celem pracy było: określenie zagrożeń realnych i potencjalnych na obszarze województwa; dokonanie oceny rozwiązań prawno-organizacyjnych zarządzania kryzysowego w administracji publicznej; wypracowanie rekomendacji niezbędnych zmian i usprawnień dotyczących zarządzania kryzysowego w województwie, z podziałem na aspekty: legislacyjny, organizacyjny oraz infrastruktury technicznej. Rekomendacje mają na celu podniesienie jakości zarządzania kryzysowego w województwie oraz dostosowanie jego struktur do wyzwań XXI wieku. W pracy zastosowano następujące metody badawcze: analizy instytucjonalno-prawnej (analizy źródeł prawa); analizy systemowej z wykorzystaniem ankiety (przeprowadzonej wśród samorządów gminnych i powiatowych województwa wielkopolskiego); studium przypadku (zjawisko powodzi jaka nawiedziła między innymi Wielkopolskę w 2010 roku). W wyniku przeprowadzonych badań zweryfikowano przyjęte hipotezy badawcze i dowiedziono, że w wymiarze legislacyjnym istniejące ustawodawstwo w dziedzinie zarządzania kryzysowego nie jest jednoznacznie uregulowane, dlatego zachodzi potrzeba kompleksowego uporządkowania tego obszaru. W warstwie organizacyjnym należy standaryzować kwestie organizacji struktur zarządzania kryzysowego, w szczególności w administracji samorządowej, czego na dzień obecny brak. W ujęciu technicznym uregulowania wymaga standaryzacja wyposażenia technicznego oraz informatycznego struktur zarządzania kryzysowego. Działania w powyższych zidentyfikowanych obszarach, w zakresie wskazanym we wnioskach z prac badawczych, mogą podnieść niski poziom przygotowania organów samorządu terytorialnego do realizacji zadań zarządzania kryzysowego.