Browsing by Author "Dziamski, Grzegorz. Promotor"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Filmowe interpretacje polskiej transformacji gospodarczej. Kulturowe spory o obraz Polski(2016) Piepiórka, Michał; Dziamski, Grzegorz. Promotor; Adamczak, Marcin. PromotorPraca skupia się na sposobach prezentowania przez rodzimą kinematografię polskiej rzeczywistości w okresie zmian jakie zachodziły w społeczeństwie pod wpływem transformacji gospodarczej. Traktuje analizowane filmy jak czułe matryce, które dokumentują przekonania dominujących grup kulturowych na temat transformującego się kraju. W pracy dominuje perspektywa kulturoznawcza, dzięki której udało się wyśledzić zarówno rozwój polskiej kinematografii, rodzące się w jej ramach trendy czy stylistyczne oraz tematyczne mody, jak i wpływ funkcjonującej się w społeczeństwie w tym okresie wiedzy kulturowej na kształtowanie sposobów opowiadania o zmieniającej się Polsce. Dla celów badawczych zrezygnowano z podejścia autorskiego i estetycznego. Poddano analizie wszystkie polskie filmy fabularne powstałe po 1989 roku, których akcja rozgrywała się współcześnie. W ten sposób dokonano badań nad wytwarzanymi przez polską kinematografię narracji na temat gospodarczych zmian, kapitalizmu, przedsiębiorców, bezrobocia czy kategorii długu. Dzięki analizie materiału badawczego udało się ustalić dominujące narracje, funkcjonujące w rodzimym kinie na temat polskiej rzeczywistości po 1989 roku. Najbardziej ogólną tezą wyłaniającą się z pracy jest, że kino raczej skłaniało się ku krytyce zmian niż jej afirmacji. Jednak owej krytyki dokonywano na różne sposoby.Item Kultura interaktywności(2012-06-05T08:44:37Z) Szykowna, Sylwia; Dziamski, Grzegorz. PromotorPerspektywą wyznaczającą horyzont, w ramach którego poruszają się moje rozważania, jest pojęcie interaktywności, które zdominowało obecne myślenie o współczesnej kulturze. Zbyt szerokie rozumienie tej kategorii zaciemnia jej znaczenie i użyteczność w naukowym dyskursie. Stąd wypływa potrzeba dookreślenia pojęcia interaktywności jako jednego z najważniejszych problemów teoretycznych nowych mediów sensu stricte, kultury sensu largo. W swoich rozważaniach odwołuję się do koncepcji remediacji kultury (Jay David Bolter, Richard Grusin) rozumianej jako proces obustronnej współpracy starych i nowych mediów, która pozwala spojrzeć na zjawisko interaktywności w szerszej perspektywie, uwzględniającej sieci relacji, warunkujących jego rozwój. Idea interaktywności narodziła się bowiem na długo przed nastaniem ery technologii cyfrowych, czerpiąc z rozwijających się ówcześnie dziedzin tj. psychologia społeczna, cybernetyka, czy problematyka HCI (Katja Kwastek). Refleksja na temat interaktywności obejmuje z jednej strony przemiany społeczne (Henry Jenkins), z drugiej zaś dotyka estetycznych zagadnień interaktywności, które eksponują sytuację współczesnej sztuki postmediów. Stąd obok rozważań natury stricte historycznej, omawiających zjawiska i teorie mające bezpośredni lub pośredni wpływ na formowanie się współczesnych praktyk artystycznych z obszaru cyberkultury, praca podejmuje próbę opisu działań zupełnie nowych i nie do końca rozpoznanych. Zasada interaktywności zmieniła współczesne rozumienie sztuki. Jej kształt uległ zasadniczym przekształceniom w obliczu nowej sytuacji komunikacyjnej. W związku z tym, nasuwają się pytania o formę dzieła sztuki pozbawionej materialnej podstawy, a także problem nieskończonej formy, która ulega ciągłym transformacjom i przemieszczeniom.Item Od wielkich do małych narracji. Definiowanie sztuki w kulturze płynności(2012-02-24T13:07:11Z) Golinowska, Karolina; Dziamski, Grzegorz. PromotorCelem niniejszej rozprawy doktorskiej jest próba zdiagnozowania konsekwencji procesu globalizacji w odniesieniu do współczesnego świata sztuki. Proponowane ujęcie owych złożonych relacji zakłada, iż pojęcie praktyki artystycznej uległo znacznemu przeobrażeniu, podobnie jak i zmieniły się instytucje legitymizujące samą sztukę. Konstrukcja pierwszej części rozprawy sięga zatem do historycznego ujęcia pojęcia praktyki artystycznej. Poszczególne jej części odtwarzają wielkie narracje wybranych przedstawicieli historii sztuki. Krytyce historii sztuki jako dyscypliny wyrastającej z modernistycznych założeń poświęcona zostaje druga część rozprawy, odwołująca się do stanowisk dyskutowanych jeszcze w latach osiemdziesiątych. Trzecia część rozprawy wprowadza czytelnika w świat zachodniej dominacji. Poszczególne jej rozdziały stanowią historyczne stadia konceptualizacji problemów starannie analizowanych przez dyskurs postkolonialny. Stopniowo dokonywująca się absorpcja sztuki krajów postkolonialnych ostatecznie niweczy próby stworzenia jednolitej definicji sztuki. Jej jakość konstytuuje bowiem sektor rynkowy którego wzmożona rola sugeruje nastanie czasów sztuki globalnej. Owej wypracowanej przez Hansa Beltinga diagnozie na temat współczesnej sytuacji w jakiej znalazła się sztuka, poświęcona zostaje ostatnia część niniejszej rozprawy.Item Sztuka partycypacyjna w krajach skandynawskich w latach 1990-2010(2014-01-24) Wołodźko, Agnieszka; Dziamski, Grzegorz. PromotorCelem moich badań był opis i analiza sztuki partycypacyjnej (SP) w krajach skandynawskich (Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji). Próbuję dowieść, iż lokalny kontekst społeczno-polityczny wpłynął na wykształcenie się jej specyficznych cech, stanowiących o jej odrębności w stosunku do podobnych praktyk w innych krajach Europy Zachodniej i USA. Wreszcie pragnę się odnieść do trudności, jakie budzi jej zaangażowanie polityczne i wykazać, iż artyści realizujący projekty partycypacyjne kontynuują idee zapoczątkowane przez historyczną awangardę. Dysertacja składa się z 6 rozdziałów. W I-szym przedstawiam genealogię SP na świecie. Piszę o takich zjawiskach jak kontrkultura, letryzm i sytuacjonizm, Fluxus, działalność Josepha Beuysa oraz The Living Theatre. Wspominam o podobnych zjawiskach w Polsce oraz przedstawiam pierwszą falę SP – projekty realizowane w latach 70. i 80. ubiegłego wieku w Wlk. Brytanii, USA. II-gi rozdział poświęcam genealogii SP w krajach skandynawskich. W rozdziale III zajmuję się specyficznym modelem skandynawskiego modernizmu oraz tym, co się stało z jego postulatami w epoce globalizacji i odchodzenia od wartości welfare state. Rozdziały IV i V to antologia skandynawskich projektów partycypacyjnych, zrealizowanych w latach 1990-2010 i uporządkowanych według taktyk stosowanych przez artystów. W rozdziale VI analizuję modalność skandynawskiej SP pod kątem pozycji zajmowanych przez wszystkich aktorów obecnych w polu tej sztuki. W zakończeniu powracam do relacji pomiędzy sztuką a polityką a także próbuję podsumować regionalną specyfikę tej sztuki.Item Wpływ kapitału kulturowego na polski rynek antykwaryczny(2016) Żaglewska, Dorota; Dziamski, Grzegorz. PromotorTytuł pracy to „Wpływ kapitału kulturowego na polski rynek antykwaryczny” i taka też jest jej główna teza badawcza: założenie związku pomiędzy kapitałem kulturowym na rynku antykwarycznym w Polscea a stanem też rynku i kierunkami jego rozwoju. Praca miała na także celu diagnozę rynku z perspektywy różnorakich przejawów kapitału kulturowego oraz w relacji z innymi formami kapitałów aktywnych uczestników rynku. Wszystko to w oparciu o aparat teoretyczny Pierra Bourdieu oraz badaczy komentujących jego dorobek, czasem krytycznie. Praca składa się ze wstępu, czterech rozdziałów i zakończenia. Pierwszy rozdział jest teoretyczno-medologiczny, natomiast pozostałe odnoszą się do różnych aspektów kapitału kulturowego. Rozdział drugi opisuje więc kontekst historyczny i otoczenie społeczne rynku, rozdział trzeci: kompetencje, praktyki i dyskursy językowe, czwarty zaś: różnorako pojmowaną wiedzę na rynku antykwarycznym, rozpatrywaną zarówno na podstawie analizy sytuacji ekspertów i ekspertyz, roli internetu, czy problemu falsyfikatów i fikcyjnych licytacji.