Browsing by Author "Filipiak, Magdalena"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Tożsamość narracyjna w dobie postprawdy. Pytanie o aktualność myśli Charlesa Taylora(Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2021) Filipiak, Magdalena; Juchacz, Piotr W.; Karolina, M. CernThe term ‘post-truth’ is widely used to describe the status of facts in public discourse. The term implies that arguments appealing to emotions and beliefs play a greater role in shaping public opinion than do arguments based on facts. This book attempts to answer the question of whether the concept of narrative identity, formulated by Charles Taylor in the late 1980s, is still relevant today, if we consider the importance of post-truth in the construction of modern subjectivity. In Taylor’s conception, narrative identity is an orientation in axiological space, and a person defines their attitude towards others through narration and articulation, thus becoming aware of their own axiological map. The source of knowledge about the subject’s “conceptual framework” is conversation, conducted in the medium of language, hence an essential aspect of identity formation is a certain vision of the truthfulness or acceptability of meanings. Taylor puts forward an expressivist conception of meaning, according to which meaning in public space is the result of a conversation involving the disclosure of subjective expressions, beliefs, feelings, sentiments and opinions. From this perspective, Taylor’s conception seems to be extremely up-to-date and appropriate for the contemporary climate of post-truth. Taylor’s analysis of the sources of modern subjectivity can thus be viewed as revealing the mechanisms conducive to shaping the current atmosphere of post-truth. Among such mechanisms, we can mention the features residing on the side of the subject, such as the affirmation of everyday life, a kind of internalization of the subject, assigning great value to human interiority, objectification as a “point” identity, and an understanding of freedom; as well as certain factors outside the subject, namely aspects of the modern world such as secularization, temporality and value pluralism.Item Zwrot komunikacyjny z perspektywy transcendentalno-pragmatycznej Karla-Otto Apla(2013-05-10) Filipiak, Magdalena; Andrzejewski, Bolesław. PromotorW obliczu czterech fundamentalnych przełomów w historii myśli filozoficznej, czyli w konsekwencji zwrotu lingwistycznego, hermeneutycznego, pragmatycznego i semiotycznego możliwa jest nowa konceptualizacja problematyki języka i komunikacji. W ramach tych zwrotów Karl-Otto Apel dokonuje specyficznej transformacji filozofii transcendentalnej Immanuela Kanta, głównie przez koncepcję Martina Heideggera, Ludwika Wittgensteina, teorię aktów mowy Johna L. Austina oraz ostatecznie przez pragmatykę i semiotykę Charlesa Sandersa Peirce’a. W tej perspektywie filozofia komunikacji zyskuje miano prima philosophia. Takie rozumienie filozofii zasadniczo zmienia kształt tradycyjnych problemów filozoficznych, jak np. koncepcję racjonalności, prawdy, czy dyskursu. Analiza projektu transcendentalno-pragmatycznego Apla ukazuje filozofię komunikacji jako pełnoprawny projekt filozoficzny. Podstawą komunikacyjnej transformacji filozofii w projekcie Apla jest kategoria dyskursu argumentacyjnego, z którego wynika postulat ostatecznego uzasadnienia filozofii i etyki, koncepcja racjonalności komunikacyjnej, czy konsensualna teoria prawdy. Postulowana przez Apla filozofia komunikacji umożliwia również nowe rozumienie metodologii nauki w postaci struktury komplementarności nauk przyrodniczych i humanistycznych oraz komunikacyjną koncepcję etyki dyskursu i współodpowiedzialności.