Browsing by Author "Fischer, Jakub"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Harmonia lyrica w potrydenckiej twórczości polskich poetów metafizycznych – problem trwałości tradycji i nowatorstwa(0302-7384, 2011) Fischer, JakubThis article concentrates on question, which was the essence of the Old Polish poetry, in the beginning of seventeenth-century. Especially: what was the source of this poetry and which were the relations between this new model of poetry and literary tradition. Very interesting are also the connections between rhyming and rhythmic schemes, used by Grabowiecki, Grochowski and Twardowski, and music. The main attitude of this group of polish metaphysical poets was to attain musical effects in poetry – real lyric harmony (harmonia lyrica). They created new poetry: very innovative, but as well grounding in tradition.Item Melancholia, choroba, szaleństwo – kompleks staropolskiego poety metafizycznego: idee, inspiracje, motywy, postawy(Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2013-12-30) Fischer, JakubThis article tends to analyse the problems concerning the reception of ancient theory of melancholia, especially in renaissance and early Baroque literary studies. The melancholia as disease, habit, fear, cognition, meditation, inspiration and sin, is also very inspiring idea, allowing to understand the essence of Old Polish metaphysical poetry, in particular the complex of metaphysical poet – his behaviour, reasons, inspirations and attitudes.Item Wątki natury epistemologicznej i etycznej w staropolskiej refleksji nad retoryką i poezją na przełomie XVI i XVII wieku. Zagadnienia wybrane(2014-06-09) Fischer, Jakub; Bering, Piotr. PromotorRozprawa doktorska jest propozycją ujęcia filozoficznych aspektów staropolskiej refleksji metaliterackiej na przełomie XVI i XVII wieku: wątków poznawczych i etycznych. Analiza tekstów źródłowych prowadzi do wyodrębnienia i opisania nadrzędnych idei tej refleksji – konweniencji i „dotknięcia rzeczy”. Idee te stanowią myślowe dominanty, istotne i trwałe w staropolskiej świadomości teoretycznoliterackiej: są fundamentem epistemologicznej i etycznej refleksji o retoryce i poezji, tworzą nadrzędną zasadę ładu i zgodności, decydującą o kształcie estetycznym dzieł literackich, o ich skuteczności komunikacyjnej i oddziaływaniu ideowym. Idee te określają teoretyczne ramy poznawczych i moralnych powinności sztuki słowa. Rozdziały I i II poświęcone są statusowi retoryki i poetyki w Polsce w drugiej połowie XVI wieku oraz teoretycznemu modelowi retoryki. Rozdział III przynosi analizę pism teoretycznoliterackich z przełomu XVI i XVII wieku. To dzieła trzech polskich teoretyków: Przydatki do „Polityki” Arystotelesowej i Przydatki do „Etyki” Arystotelesowej Sebastiana Petrycego z Pilzna, traktat Systema rhetoricae Bartłomieja Keckermanna, dwie prace Macieja Kazimierza Sarbiewskiego Characteres lyrici i De figuris sententiarum. Idee konweniencji i „dotknięcia rzeczy” służą wyjaśnianiu roli retoryki w budowaniu ładu życia społecznego oraz istoty retorycznego i poetyckiego poznania i działania. IV rozdział poświęcony jest porenesansowemu paradygmatowi sztuki słowa. Przedstawia on filozoficzne i esencjalistyczne ujmowanie literatury przez dawną refleksję teoretyczną oraz definicję człowieka jako istoty retorycznej.