Browsing by Author "Fras, Janina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item O pojmowaniu infotainmentu i nadmiernej rozrywkowości mediów masowych we współczesnym medioznawstwie(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2013) Fras, JaninaThe excessive focus on entertainment in the content of the modem mass media has become the subject of academic reflection in Poland over the last decade. In the West this issue has been discussed for at least thirty years. Out of the various concepts that serve the purpose of describing and analyzing the focus on entertainment in the mass media the author focuses on the concept of infotainment, borrowed from American English; the meaning and scope of this concept in academic and journalistic texts is analyzed. It is indicated that the concept has a limited explanatory value when taken over without its cultural and linguistic context, and it is particularly useless as the name of a genre, used instead of the news. Discussing contemporary academic reflections on the focus on entertainment in the mass media and their content, three main currents are indicated and briefly described: the functional, historical and critically-discursive; the issue of the focus on entertainment of professional journalists is also addressed.Item Podstawy identyfikacjii typologii wypowiedzi w mediach masowych(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2012) Fras, JaninaZarówno w szeroko pojętej komunikologii, jak i w medioznawstwie, które niedawno zyskało w Polsce status samodzielnej dyscypliny badawczej, kwestie wyodrębniania, identyfikacji i typologii wypowiedzi w mediach nie doczekały się należytego wyjaśnienia. Podobnie jak samo medium komunikacji (czy też medium masowe), także elementarna jednostka zawartości mediów – wypowiedź medialna (inaczej: przekaz, tekst [kultury], komunikat, publikacja, produkt kulturalny) – jest traktowana zazwyczaj jako pojęcie tak oczywiste, że niewymagające eksplikacji. Badacze często, na użytek własnego wywodu, posługują się którymś z popularnych określeń typologicznych wypowiedzi w mediach masowych (dalej: MM), np.: materiał / materiały, program, audycja czy artykuł, określeń identyfikujących takie wypowiedzi bardzo ogólnie. Ostatnio zwłaszcza artykuł stał się bardzo dogodnym hiperonimem, służącym określeniu każdej jednostki zawartości, już nie tylko prasy drukowanej, ale także sieci teleinformatycznej.