Browsing by Author "Gmerek, Tomasz. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Edukacja dla sukcesu społecznego. Prywatne szkolnictwo podstawowe z perspektywy rodziców z klasy średniej(2017) Mazurowska, Anna; Gmerek, Tomasz. PromotorW rozprawie doktorskiej podjęto problem znaczenia prywatnej edukacji na szczeblu podstawowym, w procesie konstruowania sukcesu społecznego dzieci pochodzących z klasy średniej. Przyjmując tezę, że edukacja we współczesnych społeczeństwach stanowi jeden z kluczowych czynników służących alokacji jednostki w strukturze społecznej, dostrzega się różnorodny obraz osiągania sukcesów edukacyjnych przez jednostki pochodzące z odmiennych środowisk społecznych. Dotyczy to zróżnicowania społecznego i wynikających z tego dysproporcji widocznych w odmiennym kapitale ekonomicznym i społeczno-kulturowym rodzin. Z tej perspektywy funkcjonowanie instytucji oświatowych, oferujących zróżnicowany poziom kształcenia, stwarza różnice w możliwościach uzyskania sukcesu społecznego przez dzieci pochodzące z różnych grup statusu społeczno-ekonomicznego. W tym kontekście szkoły prywatne wraz ze swoją ofertą edukacyjną, wyróżniają się na tle pozostałych instytucji oświatowych na poziomie edukacji elementarnej. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Część pierwsza pracy poświęcona jest teoretycznym analizom dotyczącym relacji pomiędzy edukacją a sukcesem społecznym, stanowiąc tło dla interpretacji roli szkolnictwa w kreowaniu sukcesu edukacyjnego jednostki. Druga część dysertacji obejmuje analizę wyników badań empirycznych dotyczących znaczenia nadawanego edukacji własnych dzieci przez rodziców z klasy średniej, korzystających z prywatnej edukacji na poziomie podstawowym.Item Subkultura hipisów w Stanach Zjednoczonych. Konteksty społeczno-kulturowe i edukacyjne(2023) Kowalak, Justyna; Gmerek, Tomasz. PromotorRozprawa doktorska przedstawia amerykańskie oblicze subkultury hipisów. Punktem wyjścia pracy jest próba wyjaśnienia kluczowych dla niej pojęć, takich jak: subkultura, kontrkultura i kontestacja oraz teoretyczne rozważania nad socjalizacyjną rolą subkultur. Następnie przedstawiono społeczno-kulturowe, ekonomiczne i polityczne konteksty rozwoju kontrkultury, a zarazem subkultury hipisów. W trzecim rozdziale pracy zaprezentowano historię rozwoju ruchu hipisowskiego, uwzględniając amerykańskie subkultury lat 50-tych, będące protoplastami hipisów. W części tej przywołano klasyfikacje uczestników subkultury hipisów oraz indywidualne życiorysy najbardziej znanych jej reprezentantów. Poruszono również ważny wątek studenckich protestów na amerykańskich uczelniach w latach 60-tych. W ostatnim rozdziale dokonano analizy socjalizacyjnej funkcji hipisowskiej subkultury, przedstawiając ideologię ruchu oraz sposób funkcjonowania społeczności tworzonych przez hipisów, tak zwanych komun. Szczególną uwagę poświęcono sytuacji wzrastających i wychowujących się w komunach dzieci. Ponadto zaprezentowano przykłady amerykańskich szkół, funkcjonujących w duchu omawianej subkultury oraz ukazano, w jaki sposób kontrkulturowa myśl zainspirowała rozwój edukacji alternatywnej.