Browsing by Author "Grad, Jan. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Modele polityki kulturalnej państwa polskiego 1944-2015(2017) Leśniewski, Andrzej; Grad, Jan. PromotorTematem rozprawy jest polityka kulturalna państwa w dwóch okresach historycznych Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (1944-1989) i Rzeczpospolitej Polskiej (1990-2015). Teoretycznym wprowadzeniem do problematyki rozprawy są analizy podstawowych pojęć służących do opisu polityki kulturalnej oraz charakterystyka wybranych koncepcji i modeli polityki kulturalnej. Składają się one na treść rozdziału I. Odmienność polityki kulturalnej państwa w podanych okresach historycznych wynika z różnicy założeń światopoglądowo-aksjologicznych i celów związanych z systemem politycznym oraz ze stosowanych instrumentów prawno-ekonomicznych wyznaczających zakres oddziaływania państwa na sferę upowszechniania kultury, czyli jego merytorycznego, organizacyjnego, zarządczego i finansowego mecenatu. W PRL celem polityki kulturalnej było „wychowanie nowego człowieka” oddanego budowie ustroju socjalistycznego. W związku z tym ukształtowano monopolistyczny mecenat państwa i monocentryczny system określania i reglamentacji upowszechnianych instytucjonalnie treści kultury. Cechy te konstytuują centralistyczny model polityki kulturalnej PRL scharakteryzowany w II rozdziale pracy. Zdecentralizowany model polityki kulturalnej RP omówiony w rozdziale III ma na celu utrzymanie tożsamości narodowej społeczeństwa polskiego. Model ten bardziej odpowiada potrzebom organizacji uczestnictwa w kulturze, zapewniając pluralizm światopoglądowy w upowszechnianiu twórczości artystycznej i partycypacji kulturalnej, sprzyja też wyzwalaniu społecznych inicjatyw w kulturze lokalnej i animacji kulturalnej.Item Relacje międzykulturowe wobec tezy Feliksa Konecznego i Samuela P. Huntingtona o konflikcie cywilizacji(2012-05-31T07:50:58Z) Landsberg, Piotr; Grad, Jan. PromotorCelem pracy jest przedstawienie relacji międzykulturowych w oparciu o dwie koncepcje wielości cywilizacji: Feliksa Konecznego oraz Samuela P. Huntingtona. W rozdziale pierwszym zaprezentowane zostały najważniejsze zakresy znaczeniowe pojęcia cywilizacji. Rozdział drugi służy rozważaniom związanym z tożsamością kulturową, jako kluczowym zjawiskiem dla omawianych relacji. Koncepcja Feliksa Konecznego, z uwzględnieniem wynikających z niej relacji międzykulturowych oraz wątków metodologicznych jest przedmiotem rozdziału trzeciego. Rozdział czwarty ukazuje w podobnym kontekście koncepcję Samuela P. Huntingtona. Rozdział piąty służy porównaniu obydwu koncepcji i opisowi wynikających z tego zestawienia wniosków. Obaj autorzy nie kryją przywiązania do wartości, reprezentowanych przez cywilizację Zachodu i wyrażają opinię, że należy je chronić przed obcymi wzorcami kulturowymi, jednocześnie uznając konflikt za najistotniejszą formę relacji pomiędzy cywilizacjami.