Browsing by Author "Grell, Chantal. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Francja wobec elekcji i uznania majestatu króla Stanisława Augusta (1763-1766)(2015-11-13) Bajer, Jakub; Serwański, Maciej. Promotor; Grell, Chantal. PromotorCelem pracy było przedstawienie złożonych zabiegów dyplomatycznych pomiędzy Francją i innymi dworami „Południa” (Austrią, Hiszpanią i Saksonią) od momentu śmierci Augusta III (5 X 1763), aż do późnego uznania jego sukcesora na tronie (czerwiec 1766), Stanisława Augusta, z polskiej rodziny szlacheckiej Poniatowskich, wybranego 7 września 1764 jako kandydata Rosji.Item Przejawy kulturalnej działalności Marii Leszczyńskiej na dworze w Wersalu. Życie muzyczne królowej(2011-11-15T09:53:48Z) Samsel, Agnieszka; Serwański, Maciej. Promotor; Grell, Chantal. PromotorRozprawa zatytułowana Przejawy kulturalnej działalności Marii Leszczyńskiej na dworze w Wersalu. Życie muzyczne królowej składa się z sześciu rozdziałów i epilogu. W pierwszej części przedstawiona została genealogia rodu Leszczyńskich i tradycje kulturalne tejże rodziny przekazywane z pokolenia na pokolenie od XVI do XVIII wieku. Kolejny rozdział poświęcony jest młodości i edukacji Marii Leszczyńskiej, oraz zaślubinom szlachcianki polskiej z królem Francji i Nawary – Ludwikiem XV. W rozdziale trzecim przedstawiono organizacje i funkcjonowanie dworu królowej Marii – Maison de la Reine, a także podjęto próbę porównania jego personelu do poprzedniczki Leszczyńskiej na tronie francuskim - Marii Teresy hiszpańskiej, żony Ludwika XIV. Kolejny fragment rozprawy opisuje aspekty kulturalnych rozrywek dworskich, w których Leszczyńska uczestniczyła jako królowa Francji. Wymienione zostały i opisane dworskie bale, teatr, święta nadzwyczajne związane np. z zaślubinami królewskich dzieci, czy też organizowane przez królową salony tzw. apartamenty. W piątej części przedstawiono zamiłowanie Marii Leszczyńskiej do muzyki. Rola i miejsce muzyki na dworze w Wersalu, rytm i repertuar organizowanych przez królową koncertów. Ostatni rozdział rozprawy poświęcony został edukacji muzycznej dzieci Marii Leszczyńskiej i Ludwika XV, dla których muzyka była prawdziwą życiową pasją. Praca kończy się epilogiem, przedstawiającym okoliczności śmierci Marii Leszczyńskiej, królowej Francji i Nawary w 1768 roku. Do rozprawy dołączony został bogaty aneks bazujący na XVIII-to wiecznych materiałach źródłowych.