Browsing by Author "Gromadzka, Beata. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Od filozofii do filmozofii. Konteksty filozoficzne i filmowe na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej po 2001 roku(2015-05-05) Skrzypczak-Walkowiak, Bogna; Gromadzka, Beata. PromotorPraca doktorska składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów i podsumowania. W dwóch początkowych rozdziałach autorka dokonuje przeglądu zawartości programów nauczania i podręczników do języka polskiego, obowiązujących w szkołach średnich w latach 1980-2001 (rozdział I) i na IV etapie kształcenia (rozdział II). Rozpoznania dopełnione są informacjami o dostępnych w tym czasie na rynku wydawniczym opracowaniach dydaktyczno-naukowych, poradnikach i scenariuszach lekcji, które podejmowały problem obecności filozoficznych i filmowych kontekstów w edukacji polonistycznej. W rozdziale III autorka definiuje filozofię filmu, odwołując się do wystąpień różnych autorytetów w dziedzinie filmu i filozofii. W tym rozdziale omówione zostały różne ujęcia metodologiczne, obecne w badaniu literatury i filmu, jak również obrazy filmowe o charakterze filozoficznym.Rozdział IV prezentuje filozofię filmu jako metodę pracy w szkole ponadgimnazjalnej. W tej części rozprawy autorka dokonuje rozpoznania szkolnych metod pokrewnych analizie filmozoficznej ze szczególnym uwzględnieniem przekładu intersemiotycznego i metody problemowej. Rozdział V ma charakter aneksu, w którym zamieszczone zostały scenariusze lekcji, scenariusze filmów autorki oraz teksty i fotosy wykorzystywane przez doktorantkę w jej pracy zawodowej. Praca zawiera także zestawienie bibliograficzne pozycji książkowych, filmowych, dokumentów oświatowych oraz artykułów w czasopismach, do których autorka odwoływała się w trakcie tworzenia dysertacji.Item Otworzyć umysł. Dydaktyka polonistyczna wobec rozwijania twórczych postaw uczniów w szkole podstawowej(2021) Czechowska, Zuzanna; Gromadzka, Beata. Promotor; Udzik, Beata. PromotorCelem rozprawy doktorskiej jest zaproponowanie rozwiązań dydaktycznych, które mogą zostać wykorzystane w edukacji polonistycznej na poziomie szkoły podstawowej i służyć rozwijaniu twórczych postaw uczniów. W swoich badaniach sięgam do metodologii nauk społecznych. Interesują mnie metody wpisujące się w strategię badań jakościowych, które pozwoliły na rozpoznanie sytuacji wyjściowych w celu zaprojektowania adekwatnych rozwiązań praktycznych. Najwłaściwsze dla poszukiwania odpowiedzi na stawiane przeze mnie pytania i problemy są badania w działaniu. Zawarte w rozprawie propozycje dydaktyczne zostały wypracowane, a następnie przetestowane, na gruncie mojej praktyki zawodowej. W części teoretycznej rozprawy odwołuję się do stanu badań na temat twórczości, głównie prac psychologów i pedagogów oraz dydaktyków polonistycznych. Źródeł współczesnych koncepcji doszukuję się w pracach Celestyna Freineta, Janusza Korczaka oraz Marii Montessori. W części praktycznej opisuję wpływ podjętych działań dydaktycznych na rozwój różnych komponentów twórczej postawy dzieci i młodzieży. Obserwacje z badań w działaniu prowadzą do ostatecznych wniosków oraz wyznaczenia możliwych kierunków prowadzenia dalszych badań nad podjętą problematyką.Item Wpływ dyskursu edukacyjnego na obraz społeczności żydowskiej w świadomości uczniów szkoły ponadgimnazjalnej(2018) Michalik-Pietraszak, Joanna; Gromadzka, Beata. PromotorTematem dysertacji jest kwestia wpływu dyskursu edukacyjnego na kształtowany w świadomości uczniów szkoły ponadgimnazjalnej obraz społeczności żydowskiej. Rozprawa zawiera podstawowe ustalenia związane z kluczową dla całego wywodu kategorią dyskursu, a także podejmuje kwestię roli dyskursu edukacyjnego w budowaniu tożsamości kolejnych pokoleń i kształtowaniu pamięci zbiorowej. W pracy zostały uwzględnione wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w 2012 roku wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. W dysertacji dokonano omówienia XIX- i XX-wiecznych utworów zawartych w spisie lektur szkolnych, w których obecni są bohaterowie żydowscy. Ustalono, iż praktykowane przez szkołę sposoby analizowania literatury, w której podejmowana jest tematyka żydowska, mają charakter fragmentaryczny i polonocentryczny oraz stanowią podstawowe źródło stereotypowych wyobrażeń dotyczących Żydów. Rozdział poświęcony problematyce Holokaustu zawiera strategie kształtowania pamięci Zagłady w edukacji. Opis projektu Moje spojrzenie na Holokaust jest próbą odpowiedzi na pytanie, jakie sposoby mówienia o Zagładzie są w opinii uczniów najbardziej interesujące, zawiera również propozycje dydaktycznych rozwiązań, które mają na celu formowanie pamięci zbiorowej wolnej od zniekształceń oraz kształtowanie postaw pozbawionych stereotypów i uprzedzeń.