Browsing by Author "Iwanicka, Beata"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Bariery i przykłady wsparcia w procesie edukacji w środowisku osób z wadami słuchu(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Iwanicka, BeataThe article presents the problems of deaf and hard of hearing people in education. This topic is widely analyzed. The text describes the difficulties experienced by students at school, at various stages of learning, and the barriers experienced by deaf and hard of hearing students at higher education levels. In general, the hearing deficit entails various communication complications. The person with hearing impairment has a limited opportunity to have different experiences and what is most important in the text – hearing loss or deafness often makes it impossible to gain an optimal education. There are different methods of educating people from the non-hearing environment, depending on the degree of hearing impairment. Hearing impaired student often has difficulty understanding Polish, as it is not always their first language (their first language may be the Polish sign language). Hearing impaired students sometimes don’t understand academic texts because they have weaker poorer vocabulary due to their communication dysfunction. Another issue is the social isolation of many people with hearing impairments which often have a dilemma which environment to integrate with – with hearing or hearing impaired? Teaching staff approaches such people in different ways. Stereotypes do not help in educational progress (for example, the assumption that such students communicate only in sign language). It is important to be aware of the types of hearing loss and the different types of hearing (each hearing impaired hears differently and needs an individual approach). Finally, the article discusses the issue of education of people with hearing impairment from the category of “space”. Through “space” you can understand here the environment (school space, classes and associated architectural-acoustic barriers) as well as the language of the Deaf. The sign language is specifically designed for living space (some of the signatures must be shown in the specified movement and direction, depending on the intention of the sender).Item Doświadczanie macierzyństwa w narracjach kobiet z uszkodzonym słuchem(2021) Iwanicka, Beata; Jachimczak, Beata. PromotorCelem niniejszej pracy była próba ukazania procesu doświadczania macierzyństwa wśród kobiet z uszkodzonym słuchem. Przez doświadczanie macierzyństwa przyjęto te aspekty przeżyć, które są otwarte, na to co nowe w biografiach badanych kobiet. Wykluczono zatem przypadkowość, która jest możliwa w życiu tych kobiet, które nie chcą macierzyństwa bądź jest ono dla nich tylko nietrwałym epizodem. Zastosowano metodę badań jakościowych o charakterze częściowo ustrukturyzowanym. Założono pewien zakres swobody wypowiedzi narratorek, które z pomocą pytań odtwarzały swoje drogi życiowe. Znaczna część wypowiedzi respondentek wskazywała na uszkodzenie słuchu, jako czynnik będący źródłem lęku w doświadczaniu macierzyństwa. Respondentki podkreślały, iż posiadana dysfunkcja zmusza je, jako matki, do posiadania podwyższonej koncentracji w opiece nad dzieckiem. W grupie Głuchych matek często występowała autorefleksja dotycząca stereotypów społecznych dotyczących niesłyszących matek. Głuche kobiety chociaż posiadają mocniejsze poczucie własnej wartości w roli matki, to rzadziej są skłonne do dewaloryzowania siebie w kontekście posiadanej dysfunkcji. Jednocześnie częściej opowiadają o dyskryminacjach, z jakimi spotykają się w swoich środowiskach społecznych (stereotyp „głuchy to głupi”). Wyniki niniejszej pracy wzmacniają myślenie emancypacyjne dotyczące niepełnosprawnych kobiet.Item Sprawozdanie z Seminarium „Critical pedagogy of peace" Poznań, 11-27 listopada 2016 roku(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Iwanicka, BeataItem Współczesne studia doktoranckie i współcześni doktoranci. Doniesienia ze zwiadu badawczego(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Banaszak, Sławomir; Andrys, Magdalena; Dolata, Dorota; Iwanicka, Beata; Schmidt, Anna; Ulaniecka, NataliaThe article presents the results of a research study on the situation of contemporary post-graduate students. Focus group interviews helped obtain post-graduate students’ opinions about the conditions of starting and continuing doctoral studies. The discussion focused on three main topics: motivation to start doctoral studies, the quality and conditions of doctoral studies evaluation, and the advantages and disadvantages of undertaking doctoral studies. Analysis of the respondents’ statements shows that the motivations for starting doctoral studies vary strongly. Common in the experience of the interlocutors is a lack of stability in life (including financialstability), insecurity of employment, overload, and stress. However, post-graduate students presented also positive aspects of doctoral studies, e.g.: social prestige or the possibility of development. The last part of the article describes issues related to problems and pathological phenomena (such as ‘punctasis’/‘points, credits collecting’), pointing to systemic and individual limitations affecting the situation of doctoral students in the Polish tertiary education system.