Browsing by Author "Jachimczak, Beata. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Doświadczanie macierzyństwa w narracjach kobiet z uszkodzonym słuchem(2021) Iwanicka, Beata; Jachimczak, Beata. PromotorCelem niniejszej pracy była próba ukazania procesu doświadczania macierzyństwa wśród kobiet z uszkodzonym słuchem. Przez doświadczanie macierzyństwa przyjęto te aspekty przeżyć, które są otwarte, na to co nowe w biografiach badanych kobiet. Wykluczono zatem przypadkowość, która jest możliwa w życiu tych kobiet, które nie chcą macierzyństwa bądź jest ono dla nich tylko nietrwałym epizodem. Zastosowano metodę badań jakościowych o charakterze częściowo ustrukturyzowanym. Założono pewien zakres swobody wypowiedzi narratorek, które z pomocą pytań odtwarzały swoje drogi życiowe. Znaczna część wypowiedzi respondentek wskazywała na uszkodzenie słuchu, jako czynnik będący źródłem lęku w doświadczaniu macierzyństwa. Respondentki podkreślały, iż posiadana dysfunkcja zmusza je, jako matki, do posiadania podwyższonej koncentracji w opiece nad dzieckiem. W grupie Głuchych matek często występowała autorefleksja dotycząca stereotypów społecznych dotyczących niesłyszących matek. Głuche kobiety chociaż posiadają mocniejsze poczucie własnej wartości w roli matki, to rzadziej są skłonne do dewaloryzowania siebie w kontekście posiadanej dysfunkcji. Jednocześnie częściej opowiadają o dyskryminacjach, z jakimi spotykają się w swoich środowiskach społecznych (stereotyp „głuchy to głupi”). Wyniki niniejszej pracy wzmacniają myślenie emancypacyjne dotyczące niepełnosprawnych kobiet.Item Novice Teachers of Special Education in Different frameworks – Difficulties Experienced during the Induction Year(2018) Bar, Nava; Jachimczak, Beata. Promotor; Olempska-Wysocka, Magdalena. PromotorCelem badań było określenie trudności nauczycieli stażystów/początkujących w trzech typach szkół podczas pierwszego roku stażu (wprowadzenia), ich oczekiwań dotyczących wsparcia oraz wsparcia jakie faktycznie otrzymują. Teoretyczny model przeprowadzonych badań koncentruje się na Modelu Fuller i Brown (1975) dotyczącym początkowych etapów rozwoju nauczycieli. W przeprowadzonych badaniach longitudinalnych zastosowano metodę jakościową. W badaniach wzięło udział 30 nauczycieli stażystów, po 10 w każdej formie kształcenia: inkluzja (w szkole ogólnodostępnej), klasy specjalne w szkole ogólnodostępnej i szkoły specjalne. Wywiady z nauczycielami zostały przeprowadzone na początku i na końcu roku szkolnego a w połowie roku szkolnego nauczyciele wypełniali kwestionariusz ankiety. Przeprowadzone badania pozwoliły wyłonić trzy grupy trudności: związane z obszarem emocjonalnym i środowiska szkoły, trudności w integracji zawodowej w szkole oraz trudności zawodowe związane z pełnieniem roli pedagoga. Badania pokazały, utrzymujące się trudności nauczycieli pracujących w klasach włączających i specjalnych a także wskazały, jak przewidywano, na niewystarczający poziom wsparcia jaki był im dostarczany. W przypadku nauczyciela stażysty pracującego w szkole specjalnej widoczne jest duże wsparcie jakie otrzymuje on od dyrektora i personelu szkolnego a także integracja w szkole w której odbywa staż. Głównym wnioskiem z przeprowadzonych badań jest fakt, że podczas pierwszego roku pracy nauczyciele stażyści są „pomiędzy” "światem nauki" i "światem pracy", w którym napotykają trudności, które wpływają na ich rozwój zawodowy, który zamiast postępować liniowo - postępuje w przód i w tył i równolegle ze względu na obawy skoncentrowane na sobie, na opanowaniu zadań/sytuacji, skupieniu się na uczniach. W związku z tym, w ciągu roku stażu, należy uwzględnić model Ciągłego Procesu Nauczania (CLP), aby zapewnić pomyślny rozwój zawodowy nauczyciela stażysty.