Browsing by Author "Janik, Sabina"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Aspiracje i plany edukacyjno-zawodowe uczniów cudzoziemskich w aglomeracji warszawskiej(2013-05-09) Janik, Sabina; Rabczuk, Wiktor. PromotorRozszerzenie Unii Europejskiej o nowe państwa Europy, spowodowało nasilenie ruchów migracyjnych w jej obrębie. W sposób szczególny dotyczy to Polski i innych krajów Europy Środkowej jako nowych miejsc przemieszczania się ludności. Edukacja także krajowa staje przed szeregiem nowych wyzwań, które wymagają wdrażania nowych mechanizmów adaptacyjnych, często nieodniesionych do wcześniejszych wzorców kulturowych. Część teoretyczna dysertacji koncentruje się wokół trzech zasadniczych zagadnień. Po pierwsze dotyczy analizy współczesnych procesów migracyjnych, ich antecedensów, predykatorów, uwarunkowań oraz wymiarów: ekonomicznego, społecznego, kulturowego, tożsamościowego, prawno- instytucjonalnego oraz przestrzennego a ponadto formalno- prawnych aspektów edukacji dzieci- obcokrajowców w Unii Europejskiej i w Polsce. Po wtóre zaś, w drugim rozdziale teoretycznym autorka dokonuje przeglądu badań (zwłaszcza zagranicznych (ze względu na ich obiektywny brak na rodzimym gruncie, dotyczących aspiracji i planów edukacyjno- zawodowych uczniów- imigrantów. W trzecim z kolei analizuje pojęcia związane z aspiracjami i planami edukacyjno- zawodowymi. Część metodologiczna pracy określa przedmiot badań autorskich, którym uczyniono aspiracje i plany edukacyjno- zawodowe uczniów cudzoziemskich w aglomeracji warszawskiej kształcących się w publicznych oraz niepublicznych gimnazjach i liceach, a także związek aspiracji i planów edukacyjno-zawodowych z niektórymi zmiennymi niezależnymi o charakterze podmiotowym i społeczno-demograficznym. W dysertacji postawiono także cel praktyczny związany z formułowaniem rekomendacji dla nauczycieli pracujących w szkolnictwie wielokulturowym oraz wskazywaniem na możliwości optymalizacji edukacyjno-rodzinnego oddziaływania na sferę aspiracji edukacyjno-zawodowych adolescentów. Metodą badawczą uczyniono sondaż diagnostyczny wraz z narzędziem badawczym - autorskim kwestionariuszem ankiety wzbogaconą o kilkanaście wywiadów pogłębionych z rodzicami uczniów- cudzoziemców. Zastosowano celowy dobór próby z uwzględnieniem kraju pochodzenia oraz typu i rodzaju szkoły. Wyniki badań własnych pokazują, że większość badanych uczniów- cudzoziemskich charakteryzuje się przeciętnymi lub podwyższonymi aspiracjami edukacyjno-zawodowymi ( biorąc pod uwagę teoretyczną dyspersję wyników). Młodzież cudzoziemska ma świadomość wartości wykształcenia. Wykształcenie niższe niż średnie nie satysfakcjonuje żadnego z badanych. Preferowany obszar zawodowy uczniów-obcokrajowców to zawody związane z branżą ekonomiczną ( 18,7%;N=39), artystyczną (13,4%;N=28), medyczną ( 12,4%;N=26), na kolejnych zaś pozycjach znalazły się prawna, inżynierska, sportowa, informatyczna oraz badawczo-rozwojowa. Niektóre z uzyskanych wyników potwierdzają oczekiwania, a więc także sformułowane w pracy hipotezy, inne odbiegają od spodziewanych wyników. Przywołane przez autorkę w funkcji zakończenia dysertacji wnioski dla praktyki pedagogicznej i społecznej eksponują stosowany charakter pedagogiki: • Uczniowie cudzoziemscy w niewielkim tylko stopniu mogą liczyć na szkołę jako źródło wiedzy o kierunkach i placówkach dalszego kształcenia oraz aktualnych potrzebach rynku pracy. • Wśród przebadanych uczniów uchodźcy charakteryzują się najniższym poziomem aspiracji edukacyjno- zawodowych. • Szkoły publiczne powinny być lepiej przygotowane na przyjmowanie uczniów-cudzoziemskich aby skutecznie realizować założenia i ideały edukacji międzykulturowej. • Zasadny staje się postulat organizowania nauki języka kraju przyjmującego, wszędzie tam gdzie zostaną stwierdzone niedostateczne kompetencje lub ich brak u uczniów- obcokrajowców. • Skuteczna integracja szkolna i wyrównywanie szans uczniów-obcokrajowców nie może dokonywać się bez podejmowania przez szkołę dialogu z rodzicami- obcokrajowcami i angażowania ich w życie szkoły. • Uczniowie cudzoziemscy mogą pełnić funkcje katalizatorów pozytywnych nastawień członków rodziny do kraju przyjmującego. Tym samym przyczyniać się do wiązania swojej przyszłości edukacyjnej i zawodowej z Polską. • Potrzebne jest utworzenie bazy danych gromadzącej przykłady dobrych praktyk realizowanych w kraju( i być może za granicą) w zakresie edukacji uczniów cudzoziemskich oraz wypracowania mechanizmów ich upowszechniania.