Browsing by Author "Jankowska-Andrzejewska, Maria"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Malarstwo materii w Polsce - na marginesach odwilżowej "nowoczesności"(2016) Jankowska-Andrzejewska, MariaKatalog Malarstwo materii w Polsce - na marginesach odwilżowej "nowoczesności" obejmuje prace z obszaru malarstwa materii zinwentaryzowane w wyniku kwerend przeprowadzonych w 13 muzeach w Polsce. Prace tworzone niemal bez udziału tradycyjnego medium (farby), a oparte na użyciu materii pozaobrazowych komponowanych w odniesieniu do płaszczyzny stanowiły istotny element rodzimej twórczości okresu odwilży oraz następujących dekad lat 60. i 70. XX wieku. Katalog obejmuje około 300 obiektów autorstwa artystów związanych z ważnymi grupami artystycznymi (Grupa Krakowska, Grupa Nowohucka, Grupa Zamek, krąg Galerii Krzywe Koło) oraz niezwiązanych z konkretnymi ugrupowaniami.Item O „obrazach z materii” w polskiej sztuce II połowy lat 50. oraz lat 60. XX wieku(2019) Jankowska-Andrzejewska, Maria; Juszkiewicz, Piotr. Promotor; Haake, Michał. PromotorW pracy poddano analizie dzieła oparte na wykorzystaniu materii niemalarskich, tj. innych niż farba, tworzone przez polskich artystów w II połowie lat 50. oraz w latach 60. XX wieku. Wyróżnione dzieła zostały określone mianem „obrazów z materii”, gdyż angażowały użycie niemalarskich tworzyw, nie przekraczając jednak tradycji obrazu. Rozprawę otwiera rozdział, w którym zaprezentowano dotychczasowe ujęcia prac, polegające głównie na włączaniu ich w ramy szerszych nurtów (malarstwo materii, strukturalizm, informel). Zasadniczy korpus rozprawy stanowi 5 rozdziałów analitycznych. W każdym poddano refleksji dzieła autorstwa jednego twórcy: - „obrazy wypukłe” Jadwigi Maziarskiej interpretowane dotąd w kategoriach informel i strukturalizmu; - „kompozycje fakturowe” Bronisława Kierzkowskiego tłumaczone wcześniej na język tradycyjnych gatunków; - „konkrety” Adama Marczyńskiego ujmowane jako cytat z rzeczywistości; - obrazy Teresy Rudowicz rozpatrywane jako przykłady collage i assemblage; - kompozycje Danuty Urbanowicz łączone z twórczością hiszpańską i włoską. Każdy z rozdziałów zamyka kreślona na podstawie analiz charakterystyka danej twórczości. W zakończeniu rozprawy wskazano specyfikę „obrazów z materii” jako odrębnej tendencji w polskiej sztuce. Dopełnienie tekstu stanowi katalog, zawierający reprodukcje, dane inwentarzowe oraz opisy „obrazów z materii” omówionych artystów.