Browsing by Author "Julkowska, Violetta. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Dwie wizje polskiej tożsamości historycznej w wypowiedziach publicznych Stefana Kardynała Wyszyńskiego i Władysława Gomułki w latach 1956-1970(2018) Rajewski, Adam; Julkowska, Violetta. PromotorRozprawa przedstawia istotne dla Stefana Wyszyńskiego oraz Władysława Gomułki momenty z historii Polski, do których odwoływali się w procesie wzmacniania/tworzenia tożsamości zbiorowej polskiego społeczeństwa w latach 1956-1970. W pierwszym rozdziale przedstawiono posługiwanie się przez Prymasa metaforą historiograficzną Przedmurza w ujęciu Oskara Haleckiego dla podkreślenia obecności Polski w obszarze zachodniej cywilizacji chrześcijańskiej. W drugim zaprezentowano, za pomocą metaforycznych znaczeń przypisywanych przez Wyszyńskiego katedrze gnieźnieńskiej, jego poglądy o narodotwórczym charakterze chrztu z 966 r. Trzeci rozdział dotyczy tezy Prymasa o słuszności polskiej przynależności państwowej Ziem Zachodnich argumentowanej w oparciu o symboliczne sensy nadawane katedrze wrocławskiej. W czwartym poruszono traktowanie przez niego katedry św. Jana Chrzciciela w Warszawie jako symbolu powiązania losów Kościoła i narodu w okresie porozbiorowym. Piąty rozdział przedstawia w jaki sposób Władysław Gomułka gloryfikował ideę piastowską w celu legitymizacji sprawowania przez komunistów władzy po 1945 r. i pogłębiania antagonizmu polsko-niemieckiego. W szóstym natomiast ukazano naturę stosowanej przez Gomułkę krytyki idei jagiellońskiej i koncepcji Przedmurza. Siódmy rozdział prezentuje jego marksistowską wizję dążeń niepodległościowych od rozbiorów do 1918 r. Podstawą teoriopoznawczą pracy są koncepcje Jana Assmana, Pierra Nory, Paula Ricoeura.Item Problem tożsamości narodowej w ego-narracjach Michała Kleofasa Ogińskiego(2023) Gumper, Małgorzata; Julkowska, Violetta. PromotorRozprawę doktorską pt. Problem tożsamości narodowej w ego-narracjach Michała Kleofasa Ogińskiego rozpoczyna biografia polityczna Michała Kleofasa Ogińskiego. Następnie wprowadzone zostaje pojęcie "narodu Konstytucji majowej" - autorka dowodzi, że zmiany zapoczątkowane przez reformy Sejmu Wielkiego (1788-1792) wpłynęły jednocząco na wszystkie stany społeczne Rzeczypospolitej. Badaniu zostały poddane pamiętniki Michała Kleofasa Ogińskiego: Pamiętniki o Polsce i Polakach od r. 1788 aż do końca r. 1815 (cztery tomy) oraz Observations sur les evenemens arrives en Pologne depuis la fin de Novembre 1830 (materiał dotąd niepublikowany). Autorka wprowadza pojęcie « prawd pamięci », które oznacza, że przez wspomnienia przemawiają prywatne przeżycia wspominającego z przeszłości. Proponuje nową kategoryzację wspomnień : wspomnienia z życia codziennego; wspomnienia o zaburzeniach norm w codzienności; wspomnienia wydarzeń przełomowych; wspomnienia o randze « kasaty tożsamości ». Rozbiory Rzeczypospolitej zalicza do oficjalnej « kasaty tożsamości » narodu. Największy wpływ na takie wspomnienia mają dominanty – najważniejsze wydarzenia z przeszłości. Dla analizy i interpretacji tekstu autorka stworzyła « technikę kontekstów i znaczeń » - należy odnieść się do szerokiego kontekstu całego tekstu, a także bardzo szczegółowo analizować znaczenie zwrotów i wyrazów. W części praktycznej rozprawy dokonuje analizy i interpretacji wybranych fragmentów materiału. We wnioskach wykazuje, że dzięki Konstytucji 3 Maja Michał Kleofas Ogiński uważał całe społeczeństwo za polski naród i nigdy nie zaakceptował « kasaty tożsamości » po rozbiorach.