Browsing by Author "Juszkiewicz, Piotr. Promotor"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Na krawędzi obrazu. O po-malarskich pracach w polskiej sztuce lat sześćdziesiątych(2012-06-20T08:51:58Z) Moskalewicz, Magdalena; Juszkiewicz, Piotr. PromotorRozprawa dotyczy dzieł sztuki tworzonych w latach 60., w okresie pomiędzy kulturalną „odwilżą” a konceptualizmem lat 70., które nazwano tutaj „po-malarskimi”, by zwrócić uwagę na zawarty w nich intencjonalnie aspekt artystycznego postępu. Analizowane są dzieła 12 artystów z różnych miast Polski. Pracę podzielono na dwie zasadnicze części. Część I (na którą składają się 3 rozdziały) dotyczy metodologicznych założeń pracy i jej filozoficznych fundamentów oraz obejmuje krytyczną analizę dotychczasowych narracji historyczno-artystycznych, jak i rozważania na temat estetycznego wymiaru sztuki konceptualnej. Część II składa się z 6 rozdziałów. Rozdział 4. pt.: „ Oczopląs” dotyczy „op-artowej” twórczości Jana Ziemskiego, Jana Chwałczyka i Tadeusza Kalinowskiego i są tu analizowane w świetle retoryki postępu i odkryć naukowych. Rozdział 5, oparty na analizie twórczości Władysława Hasiora, Zbigniewa Gostomskiego, a także Zdzisława Jurkiewicza, Mariana Bogusza i Adama Marczyńskiego, dotyczy kwestii funkcjonowania różnego typu pomalarskich obrazów - obiektów w przestrzeni wystawienniczej. Rozdział 6 „Obraz: obiekt / okno / okular” obejmuje analizę wyrosłej na baize spuścizny Władysława Strzemińskiego twórczości Jerzego Rosołowicza i Lecha Kunki, która umożliwia szerszą refleksję na temat idei obrazu jako okna na świat. W rozdziale 7 analizowane są prace Aleksandra Kobzdeja, ujęte tak w perspektywie odwilżowej nowoczesności, jak i wcześniejszego socrealizmu. Z kolei w rozdziale 8 przeanalizowano muzealne funkcjonowanie niegdyś wywrotowych prac Włodzimierza Borowskiego. Katalog, stanowiący osobny tom, zawiera fotografie 244 omawianych tu obiektów z kolekcji polskich muzeów narodowych wraz z opisami technicznymi.Item O „obrazach z materii” w polskiej sztuce II połowy lat 50. oraz lat 60. XX wieku(2019) Jankowska-Andrzejewska, Maria; Juszkiewicz, Piotr. Promotor; Haake, Michał. PromotorW pracy poddano analizie dzieła oparte na wykorzystaniu materii niemalarskich, tj. innych niż farba, tworzone przez polskich artystów w II połowie lat 50. oraz w latach 60. XX wieku. Wyróżnione dzieła zostały określone mianem „obrazów z materii”, gdyż angażowały użycie niemalarskich tworzyw, nie przekraczając jednak tradycji obrazu. Rozprawę otwiera rozdział, w którym zaprezentowano dotychczasowe ujęcia prac, polegające głównie na włączaniu ich w ramy szerszych nurtów (malarstwo materii, strukturalizm, informel). Zasadniczy korpus rozprawy stanowi 5 rozdziałów analitycznych. W każdym poddano refleksji dzieła autorstwa jednego twórcy: - „obrazy wypukłe” Jadwigi Maziarskiej interpretowane dotąd w kategoriach informel i strukturalizmu; - „kompozycje fakturowe” Bronisława Kierzkowskiego tłumaczone wcześniej na język tradycyjnych gatunków; - „konkrety” Adama Marczyńskiego ujmowane jako cytat z rzeczywistości; - obrazy Teresy Rudowicz rozpatrywane jako przykłady collage i assemblage; - kompozycje Danuty Urbanowicz łączone z twórczością hiszpańską i włoską. Każdy z rozdziałów zamyka kreślona na podstawie analiz charakterystyka danej twórczości. W zakończeniu rozprawy wskazano specyfikę „obrazów z materii” jako odrębnej tendencji w polskiej sztuce. Dopełnienie tekstu stanowi katalog, zawierający reprodukcje, dane inwentarzowe oraz opisy „obrazów z materii” omówionych artystów.Item Przyszłość do zbudowania. Futurologia i architektura w PRL(2015-02-03) Kiecko, Emilia; Juszkiewicz, Piotr. PromotorPraca poświęcona jest prezentacji polskich projektów architektury i urbanistyki przyszłości pochodzących z lat 60. i 70. XX w. Okres ten był świadkiem szczególnego zainteresowania problematyką przyszłości, jej eksplorowania i najkorzystniejszego kształtowania. Był także momentem swoistej kulminacji powojennego optymizmu wywołanego stałym wzrostem gospodarczym i szybkim rozwojem nauki i techniki, ale też przewartościowania tego dorobku i rachunku kosztów, jakie postęp ten za sobą niósł. W architekturze również był to dość złożony moment, w którym z jednej strony zdawały się otwierać nowe perspektywy związane z nowym sposobem kształtowania środowiska miejskiego w formie wielofunkcyjnej megastruktury, a także z nowymi materiałami (jak różnorodne tworzywa sztuczne) i konstrukcjami (np. struktury pneumatyczne), z drugiej jednak architektura nowoczesna podlegała z wielu stron ostrej krytyce. W tych okolicznościach zrodziła się międzynarodowa fala wizjonerskich projektów architektury „jutra”, która dotarła również do Polski. Jej pokłosiem były nie tylko stosunkowo liczne futurologiczne koncepcje projektowe, w których znajdowały odzwierciedlenie zarówno pomysły nurtujące cały ówczesny wizjonerski ferment, jak i idee wywodzące się jeszcze z „heroicznego” okresu modernizmu. Była nim też dość szeroka debata na temat stanu i perspektyw polskiej architektury, a także tego jaka powinna ona być, by można ją było z pełną odpowiedzialnością przekazać przyszłym pokoleniom w spadku.Item Wizja fotograficzna w kontekście zachodniej tradycji okulocentryzmu. Praktyka i teoria artystów europejskich i amerykańskich w I połowie XX wieku(2015-11-06) Łuczak, Dorota; Juszkiewicz, Piotr. PromotorTematem rozprawy jest relacja pomiędzy epistemologicznymi podwalinami fotografii w I połowie XX wieku i zachodnią tradycją wzrokocentryzmu. Mowa tu przede wszystkim o fotografii powstającej w kręgu artystów awangardowych w Europie: futurystów, przedstawicieli Nowego Widzenia, surrealistów oraz amerykańskich formalistów. Przedstawione w rozprawie interpretacje budowane są wokół pojęcia „wizja fotograficzna”, które jest rozumiane jako pojęcie spajające obraz, widza i łączący ich akt percepcji i zostaje zakorzenione w antropologii obrazu Hansa Beltinga. Przywołana w tytule praktyka i teoria artystów zostaje poddana analizie w kontekście szerszych zmian epistemologicznych, obecnych w filozofii, nauce, ale także okultyzmie. W konsekwencji przedstawiona rola i miejsce omawianego materiału przekracza funkcję fotografii sprowadzanej jedynie do opresyjnego, dyscyplinującego narzędzia władzy (teoria apparatusa). W zamian wskazana zostaje różnorodność epistemologicznych podwalin określonych modeli wizji fotograficznej, ukazanych jako projekty antropologiczne. Część z nich zaś jawi się jako medium służące podważeniu wzrokowej dominacji, a tym samym znoszące powszechne, upraszczające zinstrumentalizowanie fotografii w antywzrokocentrycznym dyskursie.