Browsing by Author "Kaczmarek, Magdalena"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Zakres odzwierciedlania paradygmatu związków idiomatycznych w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego (poziom B2–C2)(2019) Kaczmarek, Magdalena; Liberek, Jarosław. PromotorPrzedmiotem badań w rozprawie doktorskiej zostały uczynione stałe związki frazeologiczne (wyrazowe), a za cel dociekań wyznaczono ukazanie zakresu odzwierciedlania paradygmatu tychże jednostek w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego. Podstawą materiałową pracy stały się wybrane podręczniku od poziomu B2 do poziomu C2. Zanalizowano 260 jednostek werbalnych i 200 jednostek imiennych, dokumentowanych 820 przykładami. Rozprawa składa się ze Wstępu, pięciu zasadniczych rozdziałów, Podsumowania, Indeksu omówionych frazeologizmów, Bibliografii oraz Wykazu Skrótów, a integralną część pracy stanowi Aneks (tom 2), zawierający tabele paradygmatyczne zwrotów niesymetrycznych, zwrotów symetrycznych oraz wyrażeń. W toku podjętych badań dowiedziono, iż autorzy podręczników mają wyraźną skłonność do podawania polskich idiomów w ich formach podstawowych, co prowadzi do wytworzenia mylnego obrazu paradygmatów poszczególnych jednostek, które stają się niejako jeszcze bardziej defektywne, niż w rzeczywistości. Szeroki ogląd zjawiska zmienności gramatycznej pozwolił zauważyć w odniesieniu do stałych związków takie problemy, jak: niepełne ukazywanie zakresu wariancji, kłopoty z właściwym kształtowaniem kontekstu, podawanie niekanonicznych postaci poszczególnych jednostek. Najbardziej ogólny postulat, jest zatem potwierdzoną w wynikach badań zachętą do porzucenia nauczania statycznego języka polskiego jako obcego na rzecz wszechstronnej edukacji dynamicznej.Item Zastosowanie skali NEP do badania świadomości ekologicznej młodzieży akademickiej(Wydawnictwo UMCS, 2023) Kozłowska, Agnieszka; Brzezińska, Adrianna; Dąbrowska, Paulina; Kuczora, Joanna; Jarecka, Aleksandra; Kwaśna, Joanna; Łobodziec, Ewelina; Kaczmarek, MagdalenaWprowadzenie: Stosunek człowieka do przyrody oparty na antropocentrycznej filozofii i przekonaniu o wyjątkowości człowieka doprowadził do kryzysu ekologicznego. Nowy Paradygmat Ekologiczny (NPE) zakłada odejście od antropocentryzmu i uznanie ograniczeń dalszego rozwoju cywilizacyjnego opartego na niezrównoważonej eksploatacji środowiska naturalnego. Stopień poparcia społeczeństw dla NPE może być mierzony skalą NEP (New Ecological Paradigm Scale) składającą się z 12–15 tez, wobec których badani wyrażają stopień poparcia w skali Likerta. Cel badań: Ocena świadomości ekologicznej młodzieży akademickiej za pomocą skali NEP. Metoda badań: Ankieta on-line, obejmująca 15 pytań skali NEP i dane demograficzne; 15-elementową wersję skali NEP poddano adaptacji językowej. Kwestionariusz ankiety i gromadzenie danych zrealizowano w programie Qualtrics Surveys. Zebrane dane pochodzące od N = 260 osób poddano uporządkowaniu, rekodowaniu i analizie statystycznej, obejmującej statystyki podstawowe i częstości dla pytań NEP oraz analizę wariancji i test t-studenta dla indeksu NEP w grupach płci. Analizę przeprowadzono w programie SPSS Statistics 28.0.1.0. Poparcie dla NPE szacowano przy użyciu analizy częstości odpowiedzi „proekologicznych”, porównania średnich oraz indeksu NEP. Wyniki: Poparcie dla NPE wyniosło 74,5; średnia dla pytań NEP wartościowanych od 1 (brak poparcia) do 5 (max. poparcie) wyniosła 4,13; indeks NPE (skala od 0 do 1) wyniósł 0,78. Test t-studenta wykazał zróżnicowanie płciowe indeksu NEP, który był wyższy dla kobiet niż mężczyzn (0,79 vs 0,72), przy p = 0,028. Wnioski: Wartości indeksu NEP świadczą o wysokiej świadomości ekologicznej badanej grupy. Poparcie dla NPE jest wyższe wśród kobiet niż mężczyzn, co jest zgodne z ogólnoświatową tendencją obserwowaną w badaniach, większej proekologiczności kobiet w porównaniu z mężczyznami.