Browsing by Author "Karolak, Sylwia"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947-1991. Kanon, który nie powstał(2012-05-16T07:27:12Z) Karolak, Sylwia; Sienkiewicz, Barbara. PromotorTematem rozprawy jest kształtowanie się kanonu tekstów o Zagładzie w powojennej Polsce w latach 1947-1991. W celu odtworzenia kształtu kanonu tekstów o Zagładzie, ustalonego przez nauczanie szkolne, analizie poddane zostały podręczniki szkolne (zatwierdzone do użytku szkolnego również jako książki pomocnicze) oraz spisy lektur szkolnych ogłaszane w Dziennikach Urzędowych lub jako osobne dokumenty. Cezura początkowa, rok 1947, wyznaczona została przez pojawienie się na liście lektur szkolnych (dla szkoły podstawowej) pierwszego tekstu literackiego, w którym przedstawiona zostaje zagłada Żydów (Dymy nad Birkenau Seweryny Szmaglewskiej). Cezura końcowa, rok 1991, przez pojawienie się na liście lektur szkolnych świadectw pochodzących od samych ocalałych (Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall – na podstawie wywiadu z Markiem Edelmanem). Cezury wewnętrzne wyznaczone zostały przez pojawienie się na liście lektur szkolnych pozycji ważnych w kontekście kanonu tekstów o Zagładzie: Medalionów Zofii Nałkowskiej (1950) oraz Opowiadań oświęcimskich Tadeusza Borowskiego (1972). Główna teza pracy brzmi: do roku 1991 nie można mówić o kanonie tekstów o Zagładzie w Polsce. Uformowanie się kanonu uniemożliwiły aspekty natury politycznej, społecznej, socjo-literackiej, a także decyzje oświatowe oraz sposób myślenia o KL Auschwitz-Birkenau jako o obozie koncentracyjnym (bez określania, że był to również obóz zagłady), a także oficjalne ujęcia ofiar obozu KL Auschwitz (uniwersalizujące, narodowościowe, narodowo-państwowe).Item Spory o Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego(2019) Karolak, Sylwia; Panek, SylwiaAleksander Kamiński’s work Kamienie na szaniec [Stones on the Barricade], first published in 1943, has precipitated several important polemics throughout recent Polish literary history. The first, had already taken place during WWII in 1943–1944. The next polemic witnessed the dawn of postwar literature in 1946–1947, while the third was played out during the so-called thaw, in 1956–1957. The last and fourth polemic taking place in 2013, is living proof as it were that Kamienie na szaniec remains a work of considerable influence, which despite the passing of the years continues to be the subject of critical analysis and discussion. Reprinted in the present volume, the most important polemics (voices concerning Kamienie na szaniec) were raised by among others, Karol Lipiński, Juliusz Garztecki, Jan Kott, Maria Straszewska, Krzysztof Teodor Toeplitz, Janusz Zabłocki, Elżbieta Janicka, Wojciech Feleszko and Przemysław Czapliński. These invaluable commentaries come to form not only an invaluable narrative on Kaminski’s book itself, but at the same time constitute a looking glass onto Poland’s recent history and its literary milieu in the respective periods of the above polemics.