Browsing by Author "Kijko, Maciej"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Kino i pamięć(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012) Kijko, MaciejIn this article I would like to show the involvement of cinema – as an element of mass culture – in discussions concerning key historical (but not only) experiences or, in other words, in the process of constructing and reconstructing social memory and collective identity. I interpret two movies which were recognized as important: Falling down by Olivier Hirschbigel and Rose by Wojciech Smarzowski in reference to the reasons behind their controversiality. I am interested in the way in which they participate in the process of constructing and reconstructing collective memory and identity as well as in the way in which discussions about them reveal the mechanisms of organizing reality, exclusion and distribution of guilt. Both movies tell stories connected with European and Polish historical experience but it is possible to consider these movies in relation to the concepts of nation, guilt and responsibility, which are used to handle reality and to integrate the community. Cinema turns out to be an important medium and an active participant in the process of constructing social reality.Item Nikła siła. Szkice kulturoznawcze(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017) Kijko, MaciejMaciej Kijko podejmuje w swej książce problematykę kultury i sposobu jej pojmowania. Czyni to w sposób, który z jednej strony prowadzi do ujawnienia złożoności ludzkiego świata, z drugiej zaś wskazuje na pojęcie kultury jako właściwe, by ten świat rozpoznać w jego płynności i paradoksalności. Tytułowe sformułowanie odniesione do kultury jest światopoglądową deklaracją Autora, który reprezentując orientację właściwą socjopragmatycznej koncepcji kultury Jerzego Kmity, odcina się od transcendentalizmu. Jednocześnie podkreśla formującą człowieka moc kultury, której nie zaprzecza jej zmienność i partykularność. Podjęta przez Autora problematyka i sposób jej przedstawienia wyróżnia się na tle polskiej refleksji humanistycznej.