Browsing by Author "Kochanowska, Agata"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Das literarische Oktett. Acht junge Stimmen zur neusten deutschen Gegenwartsliteratur(Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu, 2018) Kochanowska, Agata; Wojtczak, MariaItem Gdy słowo musi być posłuszne dźwiękowi. Librecista Ryszard Wagner i jego Pierścień Nibelunga(2016) Kochanowska, Agata; Wojtczak, Maria. PromotorPraca podejmuje zagadnienie relacji słowa i dźwięku jako tworzywa artystycznego oper Ryszarda Wagnera. Próbuje wypełnić lukę w bogatym dorobku badań wagnerologicznych, w których kwestia stosunku warstwy słownej do muzycznej w dziełach autora idei „Gesamtkunstwerk” wciąż pozostaje otwarta, a pytanie o relację słowa i dźwięku w praktyce twórczej Wagnera nadal nie doczekało się udokumentowanej analitycznie odpowiedzi. Zastosowaną w pracy metodą zbadania tej relacji stała się porównawcza analiza tekstów librett i partytur tetralogii Pierścień Nibelunga. Praca dzieli się na trzy części. Pierwsza referuje metodologiczny, teoretyczny i historyczny kontekst przeprowadzanych badań. W drugiej zmiany, wprowadzone przez Wagnera do partytur w porównaniu z uprzednimi względem nich w porządku czynności twórczych librettami, zostały opisane, ujęte w porządku typologicznym, a następnie zinterpretowane z wykorzystaniem narzędzi analizy literaturoznaczej i muzykologicznej. W części trzeciej wszystkie te zmiany zostały wypisane i skatalogowane. Przeprowadzone analizy prowadzą do wniosku, że w Pierścieniu Nibelunga warstwa muzyczna jest uprzywilejowana względem warstwy literackiej. Wielowymiarowe napięcie, uwidaczniające się w relacji słowa i dźwięku, jest więc w twórczości operowej Wagnera rozładowywane poprzez uznanie prymatu dźwięku, wbrew dekla¬racjom formułowanym w jego pismach teoretycznych.Item Wenn das Wort dem Ton gehorchen muss. Der Librettist Richard Wagner und sein "Ring des Nibelungen"(Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu, 2017) Kochanowska, AgataIn der vorliegenden Arbeit wird das Wort-Ton-Verhältnis in den Werken Richard Wagners am Beispiel des Ring des Nibelungen analysiert. Durch eine vergleichende Analyse des Librettos und der Partitur von Wagners Oper Der Ring des Nibelungen wird bewiesen, dass Richard Wagner, der für die Vereinigung aller Künste im Gesamtkunstwerk plädierte und ihre Gleichberechtigung forderte, seine theoretischen Postulate im praktischen Schaffen kaum berücksichtigte und zwar – das Wort dem Ton opferte, indem er den Text des Librettos an die Musik anpasste. Unterschiede zwischen dem Textbuch und der Partitur werden hier aufgesucht, verglichen und analysiert. Es wird eine Typologie erstellt, in der 6 Typen von Änderungen unterschieden werden, die von Wagner am Text unternommen wurden, um ihn an die Musik anzupassen: Ersetzen, Erweiterung, Reduktion, Umstellung, Hinzufügung und ‚nicht vertont‘. Im Vergleich zu dem ursprünglichen Text des Ring wurden von Wagner an 939 Stellen Wörter durch andere ersetzt, um weitere Silben erweitert oder gekürzt, umgestellt, hinzugefügt oder nicht mal vertont, damit sie mit der endgültigen Musikfassung übereinstimmten. Es wird hier nachgewiesen, dass für Wagner Literatur und Musik keine Schwesterkünste – wie er beteuerte – waren, sondern – dass das Wort dem Ton gehorchen musste. In seinen Werken herrschte keine Gleichberechtigung, sondern die Tyrannei der Musik.