Browsing by Author "Kourtit, Karima"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Creative firms as change agents in creative spaces(Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012) Kourtit, Karima; Nijkamp, PeterThis paper focuses attention on a quantitative analysis of the creative sector. After a selective and concise literature review, it discusses three important methodological advances, viz. a spatial-econometric approach, a non-parametric business performance analysis based on Data Envelopment Analysis, and finally, a comprehensive and integrated modelling framework in which a so-called ‘Flying Disc’ model is used as a tool for specifying and estimating a Structural Equations Model. The paper offers finally some concluding remarks.Item New urban economic agents: A comparative analysis of high-performance new entrepreneurs(Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016) Kourtit, Karima; Nijkamp, Peter; Suzuki, SoushiMigrants are often the carriers of new skills and original abilities. This study focuses on the importance of ‘new urban entrepreneurship’ – in particular, ethnic or migrant business firms – as a major driver of creative and urban dynamics and economic vitality in urban agglomerations. The paper offers a general account of both backgrounds and socio-economic implications of migrant entrepreneurship in large agglomerations and highlights the socio-economic heterogeneity in motivation and performance among different groups of migrant entrepreneurs. This demographic- cultural diversity prompts intriguing questions about differences in business performance among distinct groups of migrant entrepreneurs, even in the same ethnic group. In the paper, a recently developed and amended version of data envelopment analysis (DEA), viz. super-efficiency, is presented and applied to a group of Moroccan entrepreneurs in four large cities in the Netherlands. The main research aim is (i) to identify the best-performing firms (so-called ‘entrepreneurial heroes’) from a broad management and business perspective, while (ii) the background of our findings are more thoroughly analysed. The paper ends with some general concluding remarks on urban business strategies.Item Nowy Zurbanizowany Świat Ekonomiczno-Geograficzne Studia Kreacji Systemów Miejskich(2015-10-09) Kourtit, Karima; Nijkamp, Peter. Promotor„Nowy Zurbanizowany świat” jest obecnie nowym zjawiskiem w bogatej historii miast. Współcześnie nie tylko więcej niż 50% ludności świata żyje w miastach, ale urbanizacja jest stałym i gwałtownie rosnącym trendem. Aglomeracje miejskie staną się najprawdopodobniej społeczno-ekonomiczną siłą napędową przyszłości. Niniejsza praca stanowi analityczno-kwantytatywne studium, którego celem jest głębsze zrozumienie sił kształtujących urbanizację. Wprowadza także i stosuje metaforę „ urban piazza” jako podstawę odniesienia dla analizy kreatywności , zróżnicowania oraz atrakcyjności współczesnych miast w ramach tej analitycznej podstawy cztery domeny aktywności miejskiej w zakresie od lokalnej do globalnej – są systematycznie rozpatrywane. Tj. przedsiębiorcza kreatywność, zróżnicowanie kulturowe, środowisko miejskie oraz konkurencyjność. Zatem ta praca identyfikuje ( wewnętrzne i zewnętrzne) charakterystyki i siły rozwoju przedmiotów (aktorów) aglomeracji i / lub miast w środowisku konkurencyjnym w świetle analizy komparatywnej odniesień do ich innowacyjnych oraz kreatywnych osiągnięć. Bogactwo empirycznych zastosowań ,od migracji do przedsiębiorczości i od dziedzictwa kulturowego do miast globalnych zawarte w pracy – uzasadnia pozycję współczesnych miast, także poprzez nowoczesną metodologię zastosowaną w tej dysertacji.