Browsing by Author "Krajewski, Marek"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item GENERACJE RZECZY(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2012) Krajewski, MarekGłównym celem pierwszej części artykułu jest zaproponowanie, by zastąpić kategorię „solidarność międzypokoleniowa” (która ma charakter bardzo zideologizowany, bardziej życzeniowy niż opisowy i jest bardzo kłopotliwa do zastosowania w zmiennym, złożonym środowisku społecznym) pojęciem „ambiwalencja międzypokoleniowa”. To ostatnie odnosi się do sprzecznych ze sobą oczekiwań, zobowiązań, norm, działań poszczególnych generacji, do ambiwalencji, które choć dzielą, to jednocześnie stanowią istotę stosunków międzypokoleniowych. Kategoria ta dużo trafniej niż pojęcie solidarności międzypokoleniowej opisuje relacje łączące przedstawicieli poszczególnych pokoleń przede wszystkim dlatego, że bardzo dobrze odzwierciedla specyfikę związków pomiędzy poszczególnymi generacjami, które pojawiają się w ponowoczesnym, pełnym sprzecznych oczekiwań świecie, a także dlatego, że akcentuje ona, iż specyfikę poszczególnych kategorii pokoleniowych określa w dużej mierze to, jak radzą sobie one ze sprzecznościami obecnymi w relacjach ze starszymi generacjami, z ambiwalencjami charakterystycznymi dla określonego czasu i miejsca. Druga część artykułu poświęcona jest próbie scharakteryzowania tego, w jaki sposób ambiwalencje przenikające dziś międzypokoleniowe stosunki artykułują się w codziennych działaniach, przede wszystkim tych realizowanych za pośrednictwem kultury materialnej, a także tego, w jaki sposób współczesna specyfika tej ostatniej takie sprzeczności wzmaga.Item Strategie upowszechniania sztuki w Polsce w latach 1956-1989. Na przykładzie Galerii Krzywe Koło, Galerii Foksal i Gruppy(1997) Krajewski, Marek; Ziółkowski, MarekGłównym problemem badawczym, którego rozwiązania będę poszukiwał w trakcie realizacji niniejszej pracy jest pytanie " Jakimi strategiami upowszechniania sztuki nowoczesnej, awangardowej lub neoawangardowej kierowali się twórcy usiłujący dokonać artystycznej waloryzacji stworzonych przez siebie artefaktów pretendujących do miana dzieł sztuki w Polsce w latach 1956-1989 ? " Rozwiązanie tego problemu stanowiłby opis kilku możliwych strategii upowszechniania sztuki, charakterystycznych dla poszczególnych przedziałów czasowych interesującego mnie okresu. Opis ten nie pretendowałby do roli zupełnej i wyczerpującej rekonstrukcji interesującego mnie zjawiska, ale byłby raczej jego ilustracją. Ilustracją przyjętego modelu rzeczywistości oraz modelu upowszechniania w jej ramach sztuki, a także ilustracją wyprowadzonych z nich obu teoretycznych konsekwencji, raczej niż ściśle kontrolowaną konfrontacją tych modeli z ich rzeczywistością empiryczną, do której się one odnoszą. Pośrednim celem pracy nie byłoby więc sprawdzanie trafności założeń teoretycznych poprzez poszukiwanie dla nich odpowiedników w rzeczywistości, ale raczej konfrontowanie tych założeń z historycznymi faktami, w celu zilustrowania tych pierwszych, wzbogacenia konstruowanych modeli o empiryczną egzemplifikację ich poszczególnych elementów. Praca posiada więc podwójny cel. Z jednej strony jest nim zaproponowanie nowej perspektywy uprawiania socjologii sztuki, która stałaby się podstawą stworzenia teoretycznego modelu umożliwiającego analizowanie rzeczywistości artystycznej przez pryzmat pomijanych lub marginalizowanych dotąd zjawisk, określających sposób istnienia sztuki w rzeczywistości społecznej. Z drugiej strony natomiast, byłaby nim próba zastosowania tej konstrukcji teoretycznej do analizowania konkretnych zjawisk artystycznych rozgrywających się w Polsce w latach 1956-1989. Próba jej zastosowania w roli narzędzia rozumienia tych zjawisk, rozumienia poszerzającego dotychczasowe sposoby ich interpretacji, a nie docierającego do prawdy o nich. Rozwiązanie problemu głównego, a więc pytania o charakter strategii upowszechniania sztuki w okresie trwania PRL-u, wymaga uprzedniego lub równoległego poszukiwania odpowiedzi na zespół pytań szczegółowych, wyrastających z założonego kształtu rzeczywistości społecznej, a dotyczących sposobu funkcjonowania w jej ramach sztuki, warunków określających możliwe formy jej obiektywizacji w poszczególnych momentach historycznychItem SUPERMARKET JAKO PRZESTRZEŃ ZNACZENIOWA. PRÓBA REKONSTRUKCJI PRZEKAZU IDEOLOGICZNEGO(Wydział Prawa i Administracji UAM, 1998) Krajewski, MarekThe article attempts to apply such a perspective o f viewing a life of a society the central point of which is an assumption on double status of most phenomenons taking place in it. On the one hand the phenomenons are instrumental ways enabling effective activity of individuals and groups and, on the other - they are compound systems of symbols and in the same time - media of transmitting ideologies and knowledge of proper modes of action what does legitimise certam types o f organisation of a society. An example o f using such a perspective is the analysis of a supermarket (done in the article) which here is considered first o f all as specific semantic field. Withm Polish context a supermarket is above all a symbol of social change operated during several last years; it is too a projection of ideal target points of this change and, by the same, it assumes a role of an instrument of socialisation which is supposed to inculcate in the individuals some new rules of game within reality. Organisation itself o f a supermarket, a way of displaying and exponing wares, its location within the urban area, some favourite types o f behaviour of visitors-buyers - all this does prove that in contemporary Poland a consumption became central kind of activity, and further - that many from hitherto existing distinctive features of individuals or groups have definitely lost their significance and are now replaced with new distinctions and inegalities; this all proves as well that the price paid for increased effectiveness of human activity and of its rationalisation is finally also an increase o f control over all of us. A supermarket seems also to suggest that ancient systems of values have already lost their regulative power and are nowadays replaced with new secular religion - doing shopping and consumption. The analysed semantic space is additionally such a context in which satisfying of instrumental needs is synonymous with putting new normative obligations on the individuals, obligations which play a role of an authorisation for these types of social organisations that have become the effect of transformation of the society. So, a supermarket not only permits to effectively satisfy needs but is also modelling them, it designates new aspirations and creates such a vision of the world which is becoming the only one authorised or qualified interpretation of our contemporary reality.Item Wprowadzenie(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012) Krajewski, Marek