Browsing by Author "Krasowski, Krzysztof. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Domniemanie konstytucyjności ustaw w Stanach Zjednoczonych Ameryki(2015-04-07) Ziński, Tomasz; Krasowski, Krzysztof. PromotorRozprawa doktorska podejmuje problematykę jednej z reguł prawnych, wykształconych w praktyce jurysdykcyjnej Sądu Najwyższego, rządzących procesem konstytucyjnego wyrokowania, tj. zasady domniemania konstytucyjności. Zgodnie z jej treścią Sąd Najwyższy utrzyma w mocy kwestionowaną regulację normatywną, chyba że sprzeczność ustawy zostanie udowodniona ponad wszelką wątpliwość. Sytuowana w ramach wykładni operatywnej dokonywanej przez Sąd Najwyższy, doktryna domniemania konstytucyjności decyduje o rozkładzie ciężaru argumentacji prawniczej uczestników postępowania. Zasadniczym celem pracy jest ukazanie tej instytucji i przybliżenie jej znaczenia z punktu widzenia przedstawiciela zgoła odmiennego porządku prawnego. Analiza genezy tej konstrukcji prawnej oraz prześledzenie podstaw, na których się ona opiera stanowi podstawę do próby udzielenia odpowiedzi na pytanie, jakie jest praktyczne znaczenie tej instytucji w amerykańskim porządku prawnym, w tym w szczególności w jaki sposób wpływa ona na relacje pomiędzy Sądem Najwyższym oraz Kongresem i jak oddziałuje ona na proces konstytucyjnego wyrokowania. Praca podejmuje również próbę ustalenia zakresu przedmiotowego obowiązywania tej doktryny jak również poprzez zestawienie z domniemaniem konstytucyjności w polskiej nauce o prawie, próbuje ustalić czy da się wyprowadzić jakiś wspólny mianownik dla obu konstrukcji prawnych.Item Początki instytucji budżetu państwa w Polsce (do 1831 roku)(2011-05-17T06:35:42Z) Pilarczyk, Piotr; Krasowski, Krzysztof. PromotorBudżet państwa jest pojęciem prawnym, ekonomicznym i historycznym. Obecnie stanowi podstawową instytucję finansów publicznych, jednak pojawił się on dopiero w czasach nowożytnych. Jego korzeni należy szukać już w średniowiecznych zmianach ustrojowych. Po utracie przez monarchę prawa do nakładania podatków, kolejnym krokiem było odebranie mu przez parlament prawa do decydowania o wydatkach. Rozwój państwa zmuszał zresztą, aby planować gospodarka finansową. W Rzeczypospolitej szlacheckiej rozwój skarbowości spowodował powstanie w 1768 aktu, który nazywa się pierwszym polskim budżetem. Kolejne lata przyniosły dalsze próby budżetowe, które zostały przerwane przez rozbiory. Powrócono do nich dopiero w Księstwie Warszawskim. Państwo to przejęło liczne skarbowe rozwiązania pruskie i francuskie, jednak budżet ostatecznie nie powstał, a pojawił się dopiero w Królestwie Polskim. Ustanawiany corocznie, ulepszany, nie był jednak zatwierdzany przez parlament. Powstanie listopadowe i detronizacja Mikołaja I spowodowały przejęcie uprawnień monarchy przez Sejm. Próby uchwalenia przez powstańczy Sejm budżetu stanowią zwieńczenie rozwoju tej instytucji na ziemiach polskich. Budżet państwa mógł pojawić się dopiero po 1918 roku.Item Równość, równość wobec prawa oraz wolność sumienia i wyznania w orzecznictwie sądów powszechnych i administracyjnych II RP w latach 1918-1939(2019) Ludwiczak, Paweł; Krasowski, Krzysztof. PromotorW budowie ustroju II RP istotną rolę odegrało sądownictwo oraz władza wykonawcza. Praca ma na celu odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu judykatura oraz administracja mogły oraz przyczyniły się do realizacji wolności religijnych i jakie ograniczenia miały na nie wpływ. Ukazuje ona czy tam, gdzie taka sposobność istniała, władza wykonawcza oraz ustawodawcza reagowały na wysyłane przez sądy i komentatorów sygnały domagające się dokonanie stosownych nowelizacji bądź zmian praktyki administracyjnej i czy podjęte działania wychodziły naprzeciw oczekiwaniom.