Browsing by Author "Kuligowski, Waldemar. Promotor"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Na pograniczu smaku. Tradycja i zmiana w kulturze kulinarnej Krajny na przykładzie gminy Sicienko(2016) Chudzyńska, Izabela; Kuligowski, Waldemar. PromotorCelem pracy było zweryfikowanie hipotezy badawczej: „Kultura kulinarna gminy Sicienko ulega ciągłym zmianom, które modyfikują tradycyjne wzory. Jedzenie spożywane przez mieszkańców zmienia się przede wszystkim wskutek prowadzenia przez nich konsumpcyjnego stylu życia, korespondującego z określonymi klasami społecznymi”. W badaniach posłużono się metodą mieszaną, łączącą metody ilościowe z jakościowymi. Przebieg badań oraz analizę ich wyników zawarto w siedmiu rozdziałach pracy. Podział ten umożliwił zaprezentowanie tradycji i zmiany w różnych aspektach kultury kulinarnej. Pierwsze trzy rozdziały dotyczą kuchni tradycyjnej i regionalnej, jej współczesnych postaci i sposobu kreowania. Rozdział czwarty, poświęcony świątecznemu jedzeniu, choć częściowo wiąże się z kuchnią tradycyjną, koncentruje się przede wszystkim na jedzeniu jako wyróżniku czasu świątecznego. W rozdziale piątym – przez analizę zjawiska poszczenia – prezentowany jest malejący wpływ religii na wybory jedzeniowe. Rozdział szósty przedstawia sposoby wywiązywania się z obowiązku przygotowywania posiłków przez współczesne kobiety, które niezmiennie pozostają odpowiedzialne za tę sferę życia. Ostatni rozdział został poświęcony biesiadzie jako zakodowanemu obrazowi uwarstwienia społecznego: biesiada świadczy zarówno o obecnym statusie społecznym organizatora, jak i o jego społecznych aspiracjach. Dysertacja dowodzi, że kultura kulinarna badanego obszaru ulega ciągłym zmianom, że jest obrazem danego czasu i danej społeczności, a co więcej – że proces zmian w jej obrębie w ostatnich latach znacznie przyspieszył.Item Prawa człowieka w perspektywie kulturoznawczej: poza uniwersalizm(2024) Nalewajko, Alicja; Kuligowski, Waldemar. Promotor; Peno, Michał. Promotor pomocniczyW pracy poruszam temat praw człowieka w perspektywie kulturoznawczej. Perspektywa ta pozwala mi na nowe ujęcie praw człowieka - nie jako zbioru gotowych do zastosowania reguł, za które odpowiedzialne są państwa oraz międzynarodowa społeczność (ujęcie takie nazywam statycznym), ale jako norm, za które odpowiedzialni jesteśmy wszyscy, negocjując i wspólnie projektując prawa człowieka (ujęcie takie nazywam dynamicznym). W rozdziale pierwszym nakreślam kontekst do dalszych rozważań. Rozdział drugi to perspektywa prawnicza. Opowiadam w nim pokrótce historię praw człowieka oraz rekonstruuję spór zwolenników prawa naturalnego i pozytywistów prawnych o podstawy ważnościowe. Rozdział trzeci prezentuje perspektywę filozoficzną. Poszukuję w nim filozoficznych korzeni praw człowieka. Rozdział czwarty opowiada o kontrowersjach związanych z prawami człowieka. W jego pierwszej części podsumowuję dotychczasowe rozważania i wskazuję na mankamenty perspektywy prawnej i filozoficznej. W drugiej części rozdziału posługuję się metaforą muru oraz wojny w celu wskazania na problem implementowania i egzekwowania koncepcji praw człowieka w praktyce. Piąty rozdział to propozycja ujęcia praw człowieka w perspektywie dynamicznej, w której odpowiedzialność za prawa człowieka spoczywa na każdym z nas. To także możliwość budowania kultury praw człowieka, z czym już mamy do czynienia. In my thesis, I consider the subject of human rights from the cultural perspective. This outlook allows me to ponder human rights - not as a set of readyto-use rules for which states and the international community are responsible (I call this a static approach), but as norms for which we are all responsible while negotiating and jointly designing human rights ( I call this a dynamie approach). In the first chapter, I outline the context for further considerations. The second chapter is a legal perspective. In it, I briefly tell the history of human rights and reconstruct the dispute between natural law supporters and legal positivists over the basis of validity. The third chapter presents a philosophical perspective. I search in it for the philosophical roots of human rights. The fourth chapter is about human rights controversies. In its first part, I summarize the previous considerations and point out the shortcomings of the lega I and philosophical perspective. In the second part of the chapter, I use the metaphor of the wall and war to point to the problem of implementing and enforcing the concept of human rights in practice. The last, fifth chapter is a proposal to frame human rights in a dynamie perspective, in which the responsibility for human rights rests with each of us. lt is also an opportunity to build a culture of human rights, which we are already dealing with.Item Radio i jego miejsce w życiu codziennym. Studium odbioru stacji radiowych w Polsce po 1989 roku. Analiza i interpretacja badań jakościowych(2010-10-27T12:32:18Z) Hermanowski, Marcin; Kuligowski, Waldemar. PromotorPraca dotyczy roli i miejsca radia w życiu codziennym. W dysertacji opisano w jaki sposób radio realizuje postulaty uznania jakiegoś sposobu komunikowania za masowe. Analiza dotyczy czterech podstawowych elementów komunikowania masowego, którymi są: nadawca, przekaz, odbiorcy i kanał przekazu. Mówiąc o nadawcy, scharakteryzowano rodzaje rozgłośni radiowych i ich strukturę. Opisując przekaz scharakteryzowano strukturę programu radiowego, rodzaje audycji i pasm programowych, a także koncepcje: formatowania programu, paleoradia i neoradia oraz proces makdonaldyzacji radia. Opisując odbiorców, scharakteryzowano style słuchania radia i słuchalność stacji radiowych w Polsce. Codzienność to kolejne kluczowe pojęcie dla tematu dysertacji. W pracy przedstawiono podstawowe szkoły i kierunki teoretyczne, które zajmują się codziennością: fenomenologię, socjologię fenomenologiczną, szkołę „Annales”, etnometodologię, teorię dramaturgiczną Ervinga Goffmana, neomarksizm i Cultural Studies. W pracy znalazło się też omówienie motywu codzienności w pracach etnologów. Badania nad rolą i miejscem radia w życiu codziennym przeprowadzono metodą wywiadów pogłębionych. W badaniu wzięło udział 25 rodzin z Wielkopolski. Tematy badania: ulubione stacje radiowe respondentów, ich aktywność w dni powszednie i świąteczne, wspomnienia związane z radiem oraz miejsce radioodbiorników w przestrzenia mieszkania.Item Trzecie płci. Antropologiczna analiza transgresji płci w ujęciu porównawczym na przykładzie two-spirit (Stany Zjednoczone, Kanada), trans (Polska) i kinnar (Indie)(2015-10-19) Rećko, Małgorzata; Kuligowski, Waldemar. PromotorRozprawa doktorska podejmuje zagadnienie transgresji człowieka w wymiarze podmiotowym, cielesnym, seksualnym i tożsamościowym w odniesieniu do przypadków trzecich płci na przestrzeni kultur, tradycji i filozofii. Zwraca szczególną uwagę na aspekt samostanowienia możliwy do osiągnięcia w społeczeństwie, a więc dotyczy samoświadomości ludzkiej. Poza tym wskazuje na ciało społeczne, które określa sposób, w jaki jest postrzegane ciało fizyczne w kulturze i pokazuje , że zachodzi między nimi nieprzerwana wymiana znaczeń, która wzmacnia kategorie ciała społecznego i fizycznego. Głównym problemem badawczym jest znalezienie takiego społeczeństwa – spośród trzech analizowanych na obszarze Ameryki, Polski i Indii, które posiada w swojej strukturze mniej napięć pomiędzy kobiecością i męskością, klasami społecznymi, górą i dołem oraz czystością i nieczystością; społeczeństwa, które posiada możliwość uchwycenia, zobaczenia ciała niedychotomicznie ukształtowanego – tak w sensie dosłownym, jak i symbolicznym. Rozumienie „inności” jako trzeciej płci łączyłoby się z tolerancją zjawiska, a nawet aprobatą jego wyjątkowości. W połowie zadanie to zostało zrealizowane. Tymczasem, perspektywa potraktowania „inności” jako cechy kulturowej nienagannej społecznie była skazana na niepowodzenie w związku z naturalnym strachem ludzi przed odmiennością i zaburzeniem powszechnie przyjętej normy. Jednak współczesne próby przełamania tego strachu, chociażby z perspektywy teorii queer oraz łączenia się osób w środowiska LGBTQIAA/2 daje podstawy do zmiany społecznej i ostatecznego przełamania bariery strachu (czy też tabu) przed innością.Item Współczesne (sub)kultury młodzieżowe w kontekstach komercjalizacji i globalizacji(2016-01-08) Schilling, Agnieszka; Kuligowski, Waldemar. PromotorWspółczesne subkultury młodzieżowe nie są marginesem życia społecznego. Są częścią kultury dominującej, przede wszystkim za sprawą komercjalizacji i globalizacji, ale również dzięki postępującemu rozwojowi technologicznemu i mediatyzacji. Buntowniczość znana z poprzednich dekad została uciszona. Dzisiaj dla członków subkultur młodzieżowych bardziej liczą się artefakty subkulturowe, zabawa, konsumpcja i rozrywka niż ideologia, polityka czy kontestacja kultury dominującej. Nastąpiła ich transformacja. Stały się globalnymi sieciami społecznymi, które są do siebie podobne w różnych rzeczywistościach lokalnych (w obrębie kultury zachodniej). Co istotne, ich powstawanie i istnienie związane jest ponadto z procesami urbanizacyjnymi. To miasta są przestrzeniami najciekawszych subkulturowych aktywności. Poza tym członkowie współczesnych subkultur wiele czasu spędzają w cyberprzestrzeni. Rozprawa dotyczy wybranych subkultur młodzieżowych (muzycznych, miejskich sportów ekstremalnych, wizualnych), które można zaliczyć do subkultur „miękkich”, uchodzących na ogół za pozytywne zjawiska, będącymi elementami kultury popularnej, związanymi z działalnością artystyczną, zabawowo-rozrywkową i intelektualną. Składa się z następujących rozdziałów: „Definiowanie subkulturowości”, „Charakterystyka subkultur młodzieżowych”, „Przestrzenie subkulturowe”, „Artefakty subkulturowe”, „Metodologia badań”.Item Zachodni system mody w obliczu decentralizacji i deprofesjonalizacji(2018) Nawrocka, Martyna; Kuligowski, Waldemar. PromotorPraca przedstawia zachodni system mody od jego powstania po dzień dzisiejszy, na tle zachodzących w Europie przemian kulturowych i gospodarczych. Moda zachodnia przedstawiona została jako jeden z możliwych systemów mody, który w wyniku globalizacji kreolizuje się. Jest to ujęcie odmienne od nadal dominującej w literaturze wizji unikalności mody jako zjawiska zachodniego i westernizacji mody pozaeuropejskiej. Praca opisuje, w jaki sposób w modzie odbicie znalazły cechy społeczeństwa późnej nowoczesności, takie jak globalizacja, decentralizacja i deterytorializacja, omówiona w ujęciu Arjuna Appaduraia. Na przykładach opisany został proces przenikania pozaeuropejskich trendów i zdobnictwa do mody zachodniej. Praca zawiera także analizę udziału konsumentów w systemie mody, poprzez blogi, media społecznościowe i prosumpcję. W pracy omówione zostały współczesne metody działania projektantów i konsumentów oraz ich wzajemne interakcje. Projektant coraz częściej tworzy na indywidualne zamówienie, a konsument coraz chętniej angażuje się w proces projektowy. Dochodzi do deprofesjonalizacji mody: z jednej strony dzisiejszy konsument coraz częściej jest prosumentem, z drugiej – projektant często jest bricoleurem, tworzącym hobbystycznie, bez wykształcenia kierunkowego, z przypadkowych materiałów. Wszystkie te aspekty gruntownie przeobraziły i zachodni system mody.