Browsing by Author "Machtyl, Katarzyna"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Item Imperium Rolanda Barthes’a(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Grzegorczyk, Anna; Kaczmarek, Agnieszka; Machtyl, KatarzynaW roku 2015 przypadła setna rocznica urodzin wybitnego semiotyka Rolanda Barthes’a, jednego z najbardziej rozpoznawalnych francuskich myślicieli XX wieku. Jest to znakomita okazja do refleksji nad aktualnością i złożonością jego myśli. Rozprawy Barthes’a wpłynęły i nadal wpływają na kształt światowej humanistyki, łącząc krytykę literacką, semiotykę, antropologię, filozofię czy refleksję nad obrazem i wizualnością, a jednocześnie przekraczają każdą z tych dziedzin. Zaproszeni do współpracy Autorzy związani z rozmaitymi ośrodkami naukowymi, tak w Polsce, jak i za granicą, reprezentujący różnorodne dyscypliny naukowe, wykazali jak ważna i doniosła jest myśl Francuza dla współczesnej humanistyki. Na tom składa się kilka części – intelektualnych obszarów wielkiego Imperium Rolanda Barthes’a: kolejno omawia się specyfikę momentu historycznego, w który uwikłana jest zarówno myśl, jak i biografia Barthes’a; reinterpretuje ufundowaną przez semiologa kategorię mitu; rozważa literackie inspiracje jego myśli i możliwych paralelizmów życia i tekstu. Kolejnym obszarem wytyczonym w ramach Imperium są obraz i fotografia. „Podróż” kończą odwiedziny w Japonii: możliwej i metaforycznej.Item Problem reprezentacji w semiotycznym ujęciu kultury wizualnej(2015-09-24) Machtyl, Katarzyna; Grzegorczyk, Anna. PromotorTematyka rozprawy obejmuje związki semiotyki z ontologią, które badać można w dwojaki sposób: eksponując zagadnienie ontologii znaku (wówczas problemem staje się ontologiczny status znaku wizualnego) bądź strategie „ontologizacji” semiotyki jako dyscypliny (czego konsekwencją jest konieczność rewizji wybranych stanowisk teoretycznych w ramach semiotyki i filozofii). Celem rozprawy jest możliwie szerokie omówienie aspektów przedstawienia ikonicznego w optyce semiotycznej. Za kryterium selekcji materiału i przeprowadzenia wywodu obrano status znacznego, znaczącego i ich wzajemnych relacji w ramach obrazu, w wyniku czego wyróżniono kolejno: 1/ relacje między tekstem a obrazem (rozdział I) – omówione zostają tu retoryki wizualne, strategie przezwyciężenia perspektywy lingwistycznej w semiologicznym namyśle nad obrazem, a także kwestie odczuwania obrazu; 2/ znaczone obecne w znaczącym (rozdział II), gdzie podejmuje się problematykę symbolu i desymbolizacji; 3/ znaczone bezpośrednio powiązane ze znaczącym (rozdział III), gdzie wyeksponowana zostaje bezpośredniość i połączenie rejestru znaczącego i znaczonego w ramach przedstawienia obrazowego; 4/ znaczące zdematerializowane, gdzie omówiony zostaje problem obrazu cyfrowego jako takiego, aa także przejście od analogowości ku digitalności; 5/ znaczone w optyce ontologicznej i metafizycznej (rozdział V), gdzie zatrzymano się nad metafizycznym „zapleczem” semiotyki, omówiono wybrane aspekty semiotyki Ch. S. Peirce’a i projekt realizmu spekulatywnego oraz humanistyki zorientowanej ontycznie.