Browsing by Author "Makowski, Krzysztof. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Antysemityzm w Królestwie Polskim. Geneza i kształtowanie się nowoczesnej ideologii antyżydowskiej (1864-1914)(2014-11-12) Moszyński, Maciej; Makowski, Krzysztof. PromotorW niniejszej pracy analizuję genezę oraz rozwój ideologii antysemickiej w Królestwie Polskim w okresie między upadkiem powstania styczniowego a wybuchem I wojny światowej. Moim celem jest zbadanie charakteru tego procesu, a także roli, jaką w jego kształtowaniu się odegrali przedstawiciele części ugrupowań społeczno-politycznych Kongresówki. Wygłaszali oni poglądy na temat Żydów, „kwestii żydowskiej” oraz antysemityzmu przede wszystkim na łamach prasy. Prześledzenie przebiegu tych dyskusji daje odpowiedź na pytanie o istotę ideologicznego antysemityzmu w polskim wydaniu, a tym samym pozwala zweryfikować zacytowaną na wstępie pracy tezę o nikłej w tej części Europy liczbie oraz znaczeniu antyżydowskich „teoretyków”. W mniejszym stopniu uwagę poświęcam rekonstrukcji konkretnych form działania o charakterze antyżydowskim. Ograniczam się do przybliżenia przykładów realizacji teoretycznych postulatów, w postaci inicjatyw o charakterze społeczno-politycznym oraz ekonomicznym. W ramach „praktyki” przedstawiam formy konkretnych działań o charakterze organizacyjno-mobilizacyjnym, ukierunkowane na odbiorców wspomnianych wypowiedzi. W ramach „teorii” w centrum zainteresowania znajdują się antysemickie wyobrażenia i stereotypy, stanowiące podstawę wypowiedzi i manifestów programowych przedstawicieli wybranych środowisko społeczno-politycznych. Nacisk kładę również na problem recepcji, ewolucji oraz upowszechniania antysemickich wątków obecnych w owych wystąpieniach.Item Od „wypierania” po „ponowne odkrywanie”. Kultury pamięci w miasteczkach północno-zachodniej Polski: Łobez i Złotów po drugiej wojnie światowej. Studium porównawcze(2012-11-12) Woniak, Katarzyna; Makowski, Krzysztof. Promotor; Wirsching, Andreas. PromotorNiniejsza dysertacja doktorska miała na celu zbadanie lokalnych kultur pamięci po II wojnie światowej w dwóch polskich miasteczkach, które posiadają zarówno odmienną przeszłość administracyjną, jak i różne tradycje historyczne. Poprzez analizę pięciu figur pamięci takich jak: mity, rytuały, pomniki, nazewnictwo ulic i historiografii mogła zostać potwierdzona główna hipoteza badawcza, mówiąca o terytorialnym zróżnicowaniu lokalnych kultur pamięci. Podczas gdy miasteczko Łobez musiało po niemal zupełnej wymianie ludności w roku 1945 pisać swoją historię na nowo, gdyż nie było tu nośnika wiedzy, który zapewniłby ciągłość historii miasta, mógł Złotów, miasto pogranicza z liczną świadomą swej odrębności polską mniejszością narodową, już bezpośrednio po włączeniu miasta w obręb państwa polskiego w roku 1945, nawiązać do swojej własnej przeszłości i upamiętnić jej szczególnie charakterystyczne dla lokalnej tożsamości elementy. Po politycznym przełomie 1989/1990 różnice między obiema lokalnymi pamięciami stały się jeszcze bardziej widoczne. Miasteczko Łobez zaczęło mianowicie poszukiwać wypartych w autorytarnym systemie elementów z niemieckiej przeszłości i poprzez ufundowanie licznych miejsc pamięci, włączyło je do pamięci miasta i lokalnej tożsamości. Wprawdzie i Złotów zaczął po roku 1990 świadomie nawiązywać do niemieckiej i żydowskiej historii miasta, to jednak punkt ciężkości miejscowych odniesień do przeszłości leżał nadal w obszarze pamięci o jego polskiej historii. Podsumowując można stwierdzić, iż u podłoża danego zróżnicowania lokalnej kultury pamięci leżą głównie endogenne czynniki, jak np. struktura ludnościowa i obecność w niej ludności autochtonicznej, jak to miało miejsce w przypadku Złotowa, dla którego, odwrotnie niż w Łobzie, rok 1945 nie stanowił przerwania ciągłości historycznych.