Browsing by Author "Marciniak, Katarzyna. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Antropologia lasu. Leśnicy a percepcja i kształtowanie wizerunków przyrody w Polsce(2017) Konczal, Agata Agnieszka; Marciniak, Katarzyna. PromotorPoniższa praca jest wkładem do antropologii środowiska, w szczególności do antropologii lasu. Skupia się na wpływie grupy zawodowej leśników na tworzenie i przeobrażanie wizerunków przyrody. Opisuje to, iż w ramach polskiego leśnictwa, las nie jest kategorią daną, ustaloną, niezmienną, ale negocjowaną. Powstaje w wyniku zderzenia działań i dyskursów, rozlicznych temporalności, a także czynników poza-ludzkich. Jest to próba zaprezentowania złożoności kwestii związanych ze współczesnym myśleniem o środowisku i definiowaniem przyrody. Taki wybór tematu pozwolił pokazać to, jak środowisko naturalne bierze udział oraz jak jest wykorzystywane w ciągłym procesie kształtowania wizji rzeczywistość, jak zostaje ono włączone do światów społecznych. Opisanie dynamicznie zmieniających się działań, za pomocą których las, przyroda, środowisko stają się integralnymi oraz niezbędnymi kategoriami dla zrozumienia społeczeństw, miało na celu przyjrzenie się ewolucji w relacjach na linii człowiek-natura, oraz współczesnych przeobrażeń w teoretycznym ich ujmowaniu. Tym samym, praca jest analitycznym rozważaniem nad fundamentalną dla antropologii opozycją natura vs kultura oraz jej przyszłości i przydatności w dyscyplinie. Praca składa się z sześciu rozdziałów tematycznych, podzielonych na trzy części. Do pracy załączono aneksy, ilustracje oraz wykaz literatury.Item Religia w rzeczywistości online. Komplementarność katolicyzmu i elastyczność narracji religijnych w polskim internecie(2017) Jankowski, Przemysław; Marciniak, Katarzyna. PromotorJak zauważył niegdyś Clifford Geertz, religia jest ostatnią metanarracją, ostatnim systemem sensotwórczym, który nie zawiódł w przeszłości, nie zdezaktualizował się, nie stracił na znaczeniu. Religia przetrwała postmodernistyczną rewolucję w XX wieku i wytworzyła swoje bardziej elastyczne oblicze, które potrafi dostosować się do realiów ponowoczesności. Obecna informacyjna era jest zdeterminowana przez internet, który stał się nową warstwą rzeczywistości społeczno-kulturowej. Stan religii w ponowoczesnym świecie wraz z powszechnością i nieograniczonym zasięgiem internetu to główne komponenty mojej rozprawy doktorskiej. Badania, które przeprowadziłem dotyczyły tego, jak religia różnicuje się w internecie oraz jakie formy przybiera. Chciałem sprawdzić, jak internauci reagują na treści religijne w świecie online oraz jakie formy przybierają ich autorskie religijne narracje. Swoje badania ograniczyłem do polskiego internetu oraz katolicyzmu, będącego najpopularniejszym w Polsce systemem religijnym. W swojej analizie opierałem się na teorii Christophera Hellanda i modelach religion-online oraz online-religion. Pierwszy z nich dotyczy statycznego, informatycznego oblicza religii, drugi zaś religii interakcyjnej i czynnego partycypowania w ramach danego systemu religijnego. Wynikiem badań jest studium elastyczności religii w sieci oraz charakterystyczne dla niej zmienianie swojego oblicza.