Browsing by Author "Markunas, Antoni. Promotor"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Differentia specifica środków perswazji reklamy politycznej (na materiale języka rosyjskiego i polskiego)(2011-06-27T09:28:40Z) Jakowlewa-Pawlik, Marina; Markunas, Antoni. PromotorW ostatnich dwudziestu latach zaobserwowano progres jakościowy przeprowadzanych kampanii wyborczych i jednocześnie postęp reklamy politycznej. W niniejszej rozprawie doktorskiej podjęto próbę analizy tekstu reklamy politycznej gdyż mimo postępu teoretyczna podstawa badań jest nadal nieduża. Korzystając z definicji ustalonych w socjologii wprowadzono odmienne dla nauk filologicznych traktowanie terminów dyskurs polityki i dyskurs polityczny. Podejście takie umożliwiło określenie terminu język polityki i przedstawienie danego pojęcia w relacji do powyższych dyskursów i podstawowych pięciu styli. Autor niniejszej rozprawy skoncentrował się na analizie językowych cechach wyróżniających współczesny sugestywny polityczny tekst reklamowy. Jeżeli wziąć pod uwagę, że do podstawowych aktów perswazyjnych należą agitacje, sugestie oczekiwanej oceny i interpretacji to celowe było rozpatrywanie tekstu reklamy politycznej przez pryzmat perlokucyjnych aktów mowy. Ponadto w pracy przedstawiono typologizację politycznych sloganów reklamowych ze względu na językowe zabiegi perswazyjne wyodrębniając następujące siedem rodzajów: deklarujące, identyfikacyjne, populistyczne, aliteracyjne, apelujące, oparte na kontraście, przyczynowo-skutkowe. W kolejnych rozdziałach przeanalizowane zostały językowe środki stylistyczne oraz tezaurus współczesnej reklamy politycznej.