Browsing by Author "Marzec, Lucyna"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item Gatunki pisarstwa historycznego Jadwigi Żylińskiej(2012-05-16T08:17:31Z) Marzec, Lucyna; Kraskowska, Ewa. PromotorCelem rozprawy doktorskiej jest ponowne odczytanie, nowoczesna interpretacja i nowe uplasowanie prozy historycznej Jadwigi Żylińskiej na tle tradycji literackiej, dokonane z perspektywy świadomości historycznej epoki (PRL) oraz z punktu widzenia współczesności. W pracy udowadniam, że rozpatrzenie twórczości Jadwigi Żylińskiej wobec tradycji polskiej powieści, i szerzej, prozy historycznej, modyfikuje dotychczasowe ujęcia gatunku oraz pozwala nanieść znaczące poprawki w utrwalonej od lat 90. XX wieku periodyzacji dziejów polskiej myśli feministycznej. Rozprawa składa się z dwóch części. Pierwsza część, zatytułowana „feministyczny projekt pisarstwa Jadwigi Żylińskiej” stanowi próbę kontekstualizacja dorobku pisarki w perspektywie literatury polskiej i światowej. Dla drugiej części rozprawy doktorskiej, poświęconej „analizie i interpretacji pisarstwa historycznego Jadwigi Żylińskiej”, podstawowe znaczenie ma feministyczna refleksja nad herstorią – uwzględnieniem kobiet w opowieści o przeszłości, jako jej bohaterek i narratorek, oraz nad gatunkami, w jakich taka opowieść może się realizować; tu: nad gatunkami, w jakich realizuje ją autorka Złotej włóczni. Analiza i interpretacja poszczególnych utworów Jadwigi Żylińskiej pozwala udowodnić, że właśnie na granicy między ekspresją twórczą (wolnego, nieskrępowanego, pragnącego mówić) podmiotu kobiecego a doświadczeniem bycia kobietą – w rodzinie, społeczeństwie, dyskursie – najczęściej przebiegają newralgiczne, najtrudniejsze miejsca kobiecego tekstu.Item Jadwiga Żylińska pomiędzy dwoma dwudziestoleciami(Universitas, 2011) Marzec, LucynaItem Jadwiga Żylińska w liczbach(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014) Marzec, LucynaItem Litwa wyobrażona Kazimiery Iłłakowiczówny(Instytut Badań Literackich PAN, 2017) Marzec, LucynaArtykuł dowodzi, że poezja Kazimiery Iłłakowiczówny jest silnym filarem polskiego dyskursu postzależnościowego, czego jednym z dowodów jest przyznanie poetce Nagrody Literackiej Miasta Wilna oraz dyskusja wokół jej politycznego utworu „Pora się godzić” z tomu Słowik litewski z 1934 roku. Tekst rekonstruuje i analizuje polemikę litewskiego poety Liudasa Giry z wierszem Iłłakowiczówny i wskazuje na późniejsze użycia poezji Iłłakowiczówny - albo w tekstach czy wspomnieniach nostalgicznych, kiedy staje się argumentem na rzecz bolesnej oraz niesprawiedliwej utraty jedności polsko-litewskiej, albo w pracach krytykujących takie podejście – gdy jest negatywnym punktem odniesienia. Autorka przekonuje, że alegoryczna wyobraźnia kresowa Iłłakowiczówny łączy autobiograficzne i polityczne. W toku bliskiej, uważnej lektury ujawnia się znamienne dla „stałego paradygmatu” kresowej nostalgii zjawisko niemającej końca wymiany figur. Poezja Iłłakowiczówny znajduje się we władaniu „polskiej wyobraźni tanatycznej”, a poetka, przyjmując rolę „słowika litewskiego”, świadomie włączyła się w chór podtrzymujący romantyczne oraz wytwarzający modernistyczne mity o charakterze narodowościowotwórczym: jako sekretarz osobisty Marszałka Piłsudskiego była poetką patriotyczną, symbolicznie zaprzysiężoną ojczyźnie w prestiżowym urzędzie Ministerstwa Spraw Wojskowych i narodowi.Item "Nie lubię poezji" - interpretacja liryku "Poezja" Kazimiery Iłłakowiczówny(Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2015) Marzec, Lucyna“I don’t like poetry” – the interpretation of Poezja by Kazimiera Iłłakowiczówna This article is an interpretation of poem Poezja by Kazimiera Iłłakowiczówna from collection of poems Szeptem [1966]. The authoress claims that poetic credo of Iłłakowiczówna, that yet has been read as a contrary ironic or based on the litotes-mask of hyperbola, could be read with abject theory; this claim is af- rmed by imagery of this poem, as well as by versi cation and rhytmicity. Creating is, according to Iłłakowiczówna, negative and at the same time sensual and disturbing experience, because it undermines boundary between “inner myslef ” and “the outside world”, so it relates to “non-assimilative Otherness” of Menninghaus.Item "Nie lubię poezji" - interpretacja liryku Poezja Kazimiery Iłłakowiczówny(2015) Marzec, LucynaItem PRL: po emancypacji?(Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku, 2017) Marzec, LucynaPraca omawia stanowiska polskich historycznej, publicystek i pisarek (Dionizji Wawrzykowskiej-Wierciochowej, Heleny Duninówny, Alicji Dorabialskiej i Jadwigi Żylińskiej) - aktywnych w międzywojniu intelektualistek działających na rzecz emancypacji, które po latach, w okresie Polski Ludowej, wspominają czasy przedwojenne i porównują - czasem wprost, czasami pośrednio - współczesną im sytuację (prawną, obyczajową, naukową) kobiet. Z ich wspomnień wyłania się przeszłość, ale także teraźniejszość, wobec której mają ambiwalentne uczucia. Jedne z uwagą, niepokojem, niepewnością, sceptycyzmem, inne z entuzjazmem i radością przyjmują role, jakie realizują w społeczeństwie PRL kobiety.Item Spór o Granicę Zofii Nałkowskiej(Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2019) Marzec, Lucyna; Panek, SylwiaThe study discusses the critical literary discourse that began to unfold, after the premiere of Zofia Nałkowska’s Granica [Boundary] (1935), among the most important literary journals and critics as well writers of interbellum Poland. The monograph begins with a broad-ranging commentary on the above and its debates through the kaleidoscope of literary life and its workings in that period, bringing to the fore ensuing interpretative questions facing its initial readers. The main theme of discussion at the time was the question of ethics, with the voices of criticism and those of polemics unveiling the galaxy of worldview tensions in the first half of the 20th century. The second part of the study constitutes a selection of the thirteen most important commentaries on Granica and a critical reflection on the part of Zofia Nałkowska together with a critical commentary.Item Twórczość niepozorna. Szkice o literaturze(Wydawnicto Pasaże, 2015) Grądziel-Wójcik, Joanna; Kwiatkowska, Agnieszka; Marzec, LucynaItem Wody Zofii Nałkowskiej(Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu, 2011) Marzec, LucynaThe article treats the aquatic imagination of Zofia Nałkowska in her early and late works. The matter of water is in Nałkowska’s writing strongly connected with an image of women, but, as the author claims, not in the way Gaston Bachelard pointed out in his works. Nałkowska throughout her writing attemped to re-think and re-write the Ophelia complex (or the Ophelia myth), indicating cultural and social aspects of women’s choices. The more adequate theory describing women’s relation with water is the one proposed in Luce Irigaray’s essays.