Browsing by Author "Matusiak, Agnieszka"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Kolonialna tancerka w "Orgiach" Łesi Ukrainki(Wydawnictwo-Drukarnia Bonami/Pracownia Komparatystyki Literackiej IFP UAM, 2009) Matusiak, AgnieszkaPrezentowany tekst stanowi próbę odczytania dyskursu kolonialnego w jednym z ostatnich dzieł Łesi Ukrainki Orgii, gdzie niczym w soczewce skupiają się najistotniejsze problemy dla całej twórczości ukraińskiej pisarki. Autorka artykułu proponuje uznać figurę tancerki Terpsychory/Nerisy za prymarną metaforę znaczenia i wartości, która konfrontuje kulturę z naturą, sztuką wysoką ze sztuką niską oraz przede wszystkim kolonię/Ukrainę z kolonizatorem/Imperium Rosyjskim. Autorka swą analizę prowadzi w kontekście poglądów Michela Foucaulta, w myśl których płeć i podległe jej ciało jako źródło znaczeń stanowią wysoce polityczne instrumenty, kluczowe obszary sprawowania władzy i ujmowania ich w normy.Item Ukraińska powieść produkcyjna jako produkt socrealistycznej kultury masowej. Perspektywa postmodernistyczna(Wydawnictwo-Drukarnia Bonami/Pracownia Komparatystyki Literackiej IFP UAM, 2010) Matusiak, AgnieszkaLata 90. XX wieku po rozpadzie imperium radzieckiego zrodziły na gruncie ukrainoznawstwa, zarówno zagranicznego, jak i na Ukrainie, szereg okoliczności, które powinny sprzyjać naukowemu wyświetleniu i jednocześnie przewartościowaniu dorobku socrealizmu, fenomenowi, nadającemu ton wszystkim dziedzinom radzieckiej kultury ukraińskiej przez ponad pół wieku. Niestety, dziś pod koniec pierwszego dziesięciolecia XXI wieku, socrealizm wciąż pozostaje najsłabiej zbadanym ogniwem kultury ukraińskiej, wzbudzając w dalszym ciągu mało satysfakcjonujące naukowo zainteresowanie wśród ukrainoznawców. Autorka uważa, iż najlepszym materiałem egzemplifikacyjnym do zapoczątkowania re-oglądu literatury socrealizmu będzie powieść produkcyjna jako sztandarowy gatunek realizmu socjalistycznego, gatunek, którego szczytowy okres popularności przypada na pierwszą połowę lat 30. XX wieku, a więc na czas umacniania się socrealizmu jako estetyki i systemu reguł oraz nakazów państwowej polityki kulturalnej. W wybranych do analizy powieściach (m. in. takich autorów, jak: I. Le, W. Kuz’mycz, P. Pancz, J. Kaczura, O. Kopyłenko, S. Sklarenko, O. Doswitnyj) autorka przedmiotem swoich obserwacji zamierza uczynić ich świat przedstawiony, z dominującym w nim socrealistycznym panestetyzmem, którego istotę określała socrealistyczna mitologia kiczu/symulakrum. W dalszej kolejności autorka proponuje poddać oglądowi socrealistycznego bohatera oraz strategie projektowania odbioru powieści produkcyjnej, a zwłaszcza stosowane tam techniki nadawczoodbiorcze, zdeterminowane przez kluczową jakość zarówno socrealizmu, jak i kultury masowej, tj. perswazyjność, uwypuklając tym samym prawdę, iż dyskurs socrealizmu jest dyskursem władzy.Item Ukraińskie kino lat 90. XX wieku w poszukiwaniu tożsamości narodowej(Wydawnictwo-Drukarnia Bonami/Pracownia Komparatystyki Literackiej IFP UAM, 2007) Matusiak, AgnieszkaThe Ukrainian cinema, starting from the 1930s and with a short Chrustchev glasnost’, was subject to strong russification aimed at a consistent eradication and destruction of the Ukrainian national identity. It is only towards the end of the 1980s and the beginning of the 1990s – along with the fall of the Soviet empire and the Ukrainian political, national and cultural rebirth and on the wave of widespread discussion about the state and role of the Ukrainian national identity – that the Ukrainian cinema brought a series of promising domestic cinema debuts. Unfortunately, the artists having their debut in the days of transformation of the 1930s did not manage to formulate their own distinct artistic platform. In addition, scant state support offered declarations rather than real and effective [aid both in the legal and the financial areas], which did not contribute to the active development of domestic cinematography. A complex linguistic situation that devalued the Ukrainian language to the advantage of the Russian language, had an adverse effect on the Ukrainian cinema of those days [including the Ukrainian TV, radio or the press]. Both these and a number of other factors led to the close death of the national cinematography in Ukraine towards the end of the 1990s. The situation changed only with the change of power in 2000 when V. Yushchenko’s government financed all the films planned for 2000. At the time the public was able to see films such as Molytva za het'mana Mazepu directed by Yurij Illienko, Mamaj directed by Ołes’ Sanin, Druhoriadni liudy directed by Kira Muratova, or Chorna rada directed by Mykola Zasieiev -Rudenko.Item Wobec niepodległości. Próba rekonstrukcji wizji programowej środowiska politycznego „Głosu” w latach 1976–1980(Kolegium Europy Wschodniej / Uniwersytet Wrocławski,, 2018) Brzechczyn, Krzysztof; Bakuła, Bogusław; Matusiak, Agnieszka; Tyszkowska-Kasprzak, ElżbietaThe purpose of this paper is to reconstruct the ideological differences between two factions of KSS “KOR” members and collaborates, namely the group gathered around journals: “Biuletyn Informacyjny”, “Robotnik” and "Krytyka" and a group publishing “Głos”. The paper aims to reconstruct political thought presented in the “Głos”. According to the author, there were two main controversies between two groups in years 1976–1980, namely estimation of revisionism in postwar history of Poland and attitude towards gaining independence by Poland.