Browsing by Author "Melosik, Zbyszko. Promotor"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym. Studium z socjologii edukacji(2020) Sobczak, Anna; Melosik, Zbyszko. PromotorMoja rozprawa doktorska poświęcona została występującemu w społeczeństwach współczesnych zjawisku inflacji dyplomu akademickiego, które odnosi się do spadku jego wartości na rynku pracy. Obecnie uzyskanie dyplomu uniwersyteckiego nie gwarantuje osiągnięcia sukcesu zawodowego i wysokiego statusu społecznego. Związane jest to z przeedukowaniem społeczeństwa, które wyraża się w nadwyżce absolwentów szkół wyższych w stosunku do zapotrzebowania pracodawców w tym zakresie. W tym kontekście można mówić o pewnym „paradoksie demokratyzacji” dostępu do edukacji wyższej, której skutkiem jest właśnie zjawisko inflacji dyplomu akademickiego. Celem mojej pracy jest próba przeanalizowania, a także zinterpretowania zjawiska inflacji dyplomu akademickiego i przeedukowania społeczeństwa - zarówno w kontekście teoretycznym, jak i w rzeczywistości społecznej. W związku z tym dokonałam rekonstrukcji tytułowego problemu tak, jak przejawia się on w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych w oparciu o literaturę przedmiotu. Przeprowadziłam również własne badania empiryczne (jakościowe) odnoszące się do postrzegania inflacji dyplomu akademickiego i przeedukowania społeczeństwa przez absolwentów kierunków studiów zarządzanie oraz prawo w Polsce. Moja praca wpisuje się zatem w polską i międzynarodową dyskusję na temat relacji między społecznymi funkcjami uniwersytetu a rynkiem pracy oraz strukturą społeczną.Item Kapitał kulturowy a uczestnictwo młodzieży w kulturze wysokiej i popularnej. Perspektywa socjopedagogiczna(2015-06-19) Wierzba, Paulina; Melosik, Zbyszko. PromotorGłównym celem mojej dysertacji doktorskiej jest analiza problemu uczestnictwa współczesnej młodzieży o różnym pochodzeniu społecznym w kulturze wysokiej i popularnej. Prowadzona przeze mnie refleksja, podejmująca zagadnienia z pogranicza socjologii edukacji i socjologii kultury, jest w dużej mierze oparta na teorii społecznego konstruktywizmu, a przede wszystkim dorobku naukowym P. Bourdieu – punkt wyjścia mojej pracy stanowi stworzona przez niego teoria społecznej dystrybucji kapitału kulturowego. Podejmuję próbę zastosowania przywołanej teorii do refleksji nad przemianami tożsamości członków młodego pokolenia. Staram się udowodnić, iż nawet w XXI wieku zwyczaje konsumpcyjne poszczególnych grup społecznych stanowią istotny czynnik determinujący istniejące w społeczeństwie nierówności a kultura wysoka jest w dużej mierze strażnikiem porządku społecznego. Z drugiej strony, ponowoczesność zmieniła reguły gry i wprowadziła prymat kultury popularnej, która jest współcześnie określana jako dominująca rzeczywistość kulturowa. W konsekwencji, powinniśmy spojrzeć na koncepcję P. Bourdieu z odmiennej perspektywy, ponieważ popkultura stała się elementem uniwersalnego kapitału kulturowego współczesnego człowieka. Dlatego moja praca doktorska jest skoncentrowana przede wszystkim na wpływie kultury popularnej na konstruowanie tożsamości członków młodego pokolenia.Item Konstrukcje awansu społecznego w Stanach Zjednoczonych. Między orientacją na dyplom uniwersytecki a sukcesem medialnym(2012-07-04T11:17:55Z) Mazurek – Lipka, Olga; Melosik, Zbyszko. PromotorNiezależnie od pochodzenia społecznego czy etnicznego Amerykanie wierzą w American Dream, rozumianego jako forma realizowania możliwości i bogacenia się. Od powstania zalążku społeczeństwa amerykańskiego Nowy Ląd dawał przybyłym na niego imigrantom szansę na rozpoczęcie nowego, lepszego życia. American Dream stał się ideologią całego świata, obietnicą na lepsze, godniejsze życie w społeczeństwie wolnym, równym i sprawiedliwym. To szansa dla tych, którzy gotowi są do ciężkiej sumiennej pracy. To możliwość realizacji marzenia o własnym miejscu na ziemi, własnym domu, aucie i dobrej edukacji dla dzieci. Chcąc wierzyć, że to właśnie im los będzie sprzyjał. Ideologia loterii może być przewrotna, jej ideą jest brak pewności odniesienia konkretów skutków przy podjęciu określonych działań. Fakt odniesienia sukcesu jest bowiem uwarunkowany licznymi niewiadomymi. Nie zmienia to jednak faktu, że Amerykanie traktują edukację jako drabinę pozwalającą się wspinać w hierarchii społecznej. Pomimo licznych wyzwań jakie stoją przed edukacją amerykańską, jak zauważa Z. Melosik wartości przekazywane w szkołach amerykańskich kształtują pewnych siebie zorientowanych na sukces ludzi, którzy studiują na najlepszych uniwersytetach światach – uniwersytetach amerykańskich. Ogromny potencjał wiary w możliwości ucznia, wyrażany jest za pomocą ideologii merytokracji, która w myśl ideałów self made mana uważa, że jednostka wybitna poradzi sobie nawet w najtrudniejszych warunkach i osiągnie sukces.Item Nowe Substancje Psychoaktywne („dopalacze”) a tożsamość współczesnej młodzieży. Studium socjopedagogiczne(2019) Nosko, Damian; Melosik, Zbyszko. PromotorPraca pod tytułem Nowe Substancje Psychoaktywne („dopalacze”) a tożsamość współczesnej młodzieży. Studium socjopedagogiczne wpisuje się we współczesną dyskusję dotyczącą rekonstrukcji tożsamości młodzieży oraz jej stylu życia w kontekście zażywania „dopalaczy”. Rozprawa składa się z dwóch części: teoretycznej i empirycznej. W Części I (Rozdział I), podjąłem próbę wykazania, iż współczesny, obejmujący zmiany dotyczące codziennego funkcjonowania, styl życia młodzieży ma wpływ na zażywanie „dopalaczy”, podjąwszy jedncześnie próbę zdefiniowania i skatalogowania Nowych Środków Psychoaktywnych oraz scharakteryzowania skutków zażywania tychże substancji. Natomiast w Rozdziałach II, III, IV i V Części I zostały poruszone kwestie wpływu przemian społecznych, politycznych, obyczajowych, ekonomicznych, osobistych na zmianę stylu życia jednostki, a w konsekwencji - na zażywanie przez współczesną młodzież „dopalaczy”. Nie zabrakło również rozważań na temat wpływu najbliższego środowiska, do którego zaliczamy w głównej mierze rodzinę, otoczenie szkolne oraz środowisko rówieśnicze, na poszerzające się zjawisko zażywania środków psychoaktywnych. Z kolei w korespondującej z częścią teoretyczną części badawczej została podjęta próba uzyskania wglądu w tożsamość młodzieży z perspektywy problemów zawartych w Części I. W związku z powyższym w Rozdziale VII, zatytułowanym Postrzeganie dopalaczy w kontekście prowadzonego stylu życia zmierzyłem się z omówieniem czynników mających znaczący wpływ na zażywanie przez młodzież „dopalaczy”. Można do nich zaliczyć między innymi szybki styl życia, brak czasu na relaks, przytłaczającą ogromem bodźców, coraz częściej odreagowywaną przy pomocy zachowań ryzykownych codzienność oraz rozwój technologiczny, z którego tempem ludzie sobie nie radzą. Poruszono także kwestię roli mass mediów oraz reklamy w kreowaniu tożsamości młodzieży i współczesnego stylu życia, w którym dominuje potrzeba podnoszenia adrenaliny. Przedmiotem rozważań Rozdziału VIII stała się kolejna przyczyna zażywania środków psychoaktywnych, a mianowicie: wszechogarniający ludzkość kult sukcesu, analizowany w dysertacji w odniesieniu do sukcesu edukacyjnego oraz zawodowego. Zwróciłem uwagę, iż współczesny człowiek jest stale narażony na presję czasu, presję wywołaną przez ciągłą rywalizację, chęć bycia lepszym od innych oraz potrzebę udowadniania sobie, że zawsze można osiągnąć więcej. Bez względu na konsekwencje, jakie to za sobą niesie, obecnie żyjący nie mają prawa się poddawać, zawsze powinni próbować brnąć przed siebie, jeśli nie wystarczy sił, rynek oferuje mnóstwo alternatywnych, w sztuczny sposób wspomagających ludzki organizm rozwiązań, np. NSP – na ów fakt kładę nacisk w dysertacji. Rozdział IX nosi miano Zmiana ról społecznych w odniesieniu do płci i nawiązuje do zjawiska, które jest trzecią z kolei, a za razem ostatnią, rozważaną przeze mnie w niniejszym opracowaniu płaszczyzną wpływającą na kreowanie tożsamości współczesnej młodzieży – w tym aspekcie również istotną rolę odgrywają „dopalacze”. Omówiłem fenomen zacierania się różnic pomiędzy rolami społecznymi pełnionymi przez kobiety oraz przez mężczyzn, co jest zauważalne zarówno wśród młodzieży jak i wśród dorosłych. Ta tendencja ma bezpośredni związek ze zmianami zachodzącymi we współczesnym społeczeństwie, będącymi implikacją odchodzenia w wielu sferach życia od stereotypów. Dotyczy ona rekonstrukcji zmian społecznych płci, z uwzględnieniem współczesnego kryzysu męskości oraz przejmowania coraz większej inicjatywy w różnych dziedzinach przez kobiety. Rozdział X, zatytułowany Postrzeganie dopalaczy w kontekście życia rodzinnego i rówieśniczego mieści omówienie czynników wpływających na zażywanie „dopalaczy” związanych z naturalnym środowiskiem wychowawczym; zaliczamy do nich problemy rodzinne, trudności w relacjach młodzieży w środowisku szkolnym oraz w pozaszkolnym kręgu rówieśniczym. Nieprawidłowe funkcjonowanie tej sfery życia również bywa przyczyną podejmowania zachowań ryzykownych, do których zaliczyć można zażywanie „dopalaczy”. W głównej mierze w tej części dysertacji została przeanalizowana rola grupy rówieśniczej, lidera tejże grupy, jak również niedomagania rodzicielskie, przekładające się na problemy z NSP. W zakończeniu pracy dogłębnie przeanalizowałem i usystematyzowałem wiedzę zebraną na podstawie przeprowadzonych przeze mnie indywidualnych wywiadów częściowo ustrukturyzowanych, dotyczycących wpływu zmiany stylu życia w kontekście przeobrażeń kulturowo - społecznych oraz wpływu najbliższego otoczenia na zażywanie „dopalaczy”. Ostatni etap stanowiło sformułowanie wniosków wynikających z zebranego i skrupulatnie przeanalizowanego materiału.Item Społeczne funkcje szkolnictwa holenderskiego. Studium z socjologii edukacji i pedagogiki porównawczej(2012-03-26T06:27:55Z) Grabowska, Olga; Melosik, Zbyszko. Promotor