Browsing by Author "Mielcarek, Marta Dorota"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Formy wodewilowe w teatrze polskim na początku XIX wieku(2018) Mielcarek, Marta Dorota; Ratajczakowa, Dobrochna. PromotorPraca doktorska Formy wodewilowe w teatrze polskim na początku XIX wieku jest pierwszą rozprawą na gruncie polskim, podejmującą próbę zdefiniowania formy teatralno-muzycznej wodewil, zarysowania jej genezy oraz wskazania historycznych przesłanek jej ewolucji. W rozdziale początkowym przedstawiona zostaje biografia wodewilu ze wskazaniem na : terminologię i definicję, powstanie i rozwój formy od XV do XVII wieku, rozpowszechnienie i funkcję, strukturę muzyczną i tekstową, wodewil w różnych gatunkach dramatycznych po 1760 roku, epokę Scribe`a, finałowy wodewil. Część druga zostaje poświęcona wodewilowi na gruncie polskim, jego rozwojowi w początkach XIX wieku. Część trzecia i czwarta rozprawy rozgałęziają się na dwa bloki – biograficzny i analityczny. W bloku pierwszym przedstawione zostają sylwetki kompozytorów – Józefa Elsnera i Karola Kurpińskiego oraz autorów librett – Ludwika Adam Dmuszewskiego, Jana Nepomucena Kamińskiego, Alojzego Fortunata Żółkowskiego (ojca). W bloku drugim próbie analizy poddane zostają dzieła sceniczne Józefa Elsnera - Król Łokietek, czyli Wiśliczanki, Siedem razy jeden oraz dzieła Karola Kurpińskiego –Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale, Czaromysł (Książę Popiel). Analizie słowa towarzyszą muzyczne szkice analityczne partytur. Rozprawę dopełnia bogata ikonografia z epoki.