Browsing by Author "Moskwa, Dagmara"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Obraz Wielkiej Wojny Ojczyźnianej w rosyjskich podręcznikach do historii ojczystej dla szkoły szczebla średniego w świetle polityki historycznej Federacji Rosyjskiej (2000-2015)(2019) Moskwa, Dagmara; Diec, Joachim. PromotorZasadniczym celem rozprawy doktorskiej jest rekonstrukcja oraz krytyczna analiza narracji historycznej dotyczącej Wielkiej Wojny Ojczyźnianej [dalej: WWO] w rosyjskich podręcznikach do historii ojczystej (historii Rosji) przeznaczonych dla szkół szczebla średniego o profilu ogólnokształcącym obowiązujących po roku 2000. Analizowane książki szkolne zostały zaakceptowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki FR oraz wpisane na federalne listy podręczników, a zatem możliwe do wykorzystywania w szkołach. Celem analizy jest odczytanie szkolnej narracji podręcznikowej w jej związkach z polityką historyczną Federacji Rosyjskiej skoncentrowaną na „zarządzaniu” pamięcią o WWO (mit fundacyjny FR) oraz stanowiącą krok ku unifikacji nauczania historycznego w rosyjskich szkołach średnich. Za wstępne założenie pracy służy teza, że podręczniki stanowią odzwierciedlenie aktualnej sytuacji polityczno-społecznej państwa, która jest przez nie reprodukowana i utrwalana. Istnieje zatem związek między książkami szkolnymi, a funkcjonowaniem w sferze publicznej obrazu WWO, a w tym bazującego na niej mitu fundacyjnego. Autorka zakłada także, że podręczniki mówią wiele o sytuacji kulturowej, społecznej i politycznej, w której powstały. W analizie uwzględniono również lata 1938-1941, bez których obraz wojny byłby niepełny.