Browsing by Author "Nieborak, Tomasz. Promotor"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Kontrola celno-skarbowa – instytucja badania przestrzegania prawa podatkowego(2023) Podsiadły, Artur; Nieborak, Tomasz. PromotorPrzedmiotem rozprawy jest jedna z najważniejszych zmian w proceduralnym prawie podatkowym w ciągu ostatnich 25 lat, czyli regulacja wprowadzająca Krajową Administrację Skarbową (KAS). Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej uchyla i zastępuje m.in. ustawę o urzędach i izbach skarbowych, ustawę o służbie celnej oraz ustawę o kontroli skarbowej. Przepisy wprowadzające KAS zniosły również szereg organów administracji podatkowej i skarbowej. Jednocześnie wiele przepisów dotyczących procedur weryfikacji rozliczeń podatkowych, w tym postępowania kontrolnego i kontroli celnej, zostało zastąpionych w ramach ustawy o KAS kontrolą celno-skarbową – znacznie przebudowaną procedurą kontrolną, której przebieg różni się od dotychczas obowiązujących procedur kontrolnych. Prowadzona analiza prowadzi do wniosku, że regulacja wprowadzająca KAS, szczególnie związana z kontrolą celno-skarbową, pogarsza pozycję kontrolowanego podmiotu i jeszcze bardziej komplikuje system kontroli podatkowej. Tym samym analizowana instytucja kontroli celno-skarbowej pogłębia problemy dualizmu procedur kontrolnych, a przy tym nie odpowiada współczesnym tendencjom w zakresie oparcia kontroli na współpracy i wzmacniania zaufania w relacji między podatnikiem a organami podatkowymi, a co za tym idzie – narusza bezpieczeństwo prawne kontrolowanego podmiotu.Item Nadzór nad firmą inwestycyjną w Polsce(2014-07-30) Okoń, Szymon; Nieborak, Tomasz. PromotorPrzeprowadzone rozważania, prowadzą do konkluzji, że firma inwestycyjna, jako podmiot prowadzący złożoną działalność maklerską, podlega nadzorowi, w zakresie którego obecnie przyjęte rozwiązania nie pozwalają na osiąganie ustawowego celu nadzoru określonego w art. 4 Ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym przy jednoczesnym zapewnieniu optymalnego funkcjonowania tej instytucji finansowej. Prawidłowe zrozumienie podjętej problematyki nie byłoby możliwe bez przedstawienia w rozdziale pierwszym rozważań wstępnych, obejmujących zagadnienia dotyczące ram prawnych funkcjonowania firmy inwestycyjnej. W rozdziale drugim podjęto ogólne rozważania dotyczące nadzoru. W tym zakresie, dla prawidłowego zrozumienia problematyki prowadzonych rozważań niezbędna stała się analiza podstaw, zakresu, celów, oraz środków i organu nadzoru. Ocena konkretnych rozwiązań dotyczących nadzoru nad firmą inwestycyjną przebiegała z uwzględnieniem jego podziału na nadzór wstępny oraz nadzór bieżący. Mając na względzie ogólne rozważania dotyczące nadzoru w ramach rozdziału trzeciego możliwe stało się podjęcie problematyki nadzoru wstępnego nad firmą inwestycyjną. Rozważania dotyczące nadzoru bieżącego zawarto w rozdziale czwartym. W tym zakresie wyraźnie wyodrębniono zagadnienia odnoszące się do nadzoru nad bieżącą działalnością oraz nadzoru ostrożnościowego.Item Opłata planistyczna. Studium finansowoprawne(2016) Pietrzak-Abucewicz, Izabela; Nieborak, Tomasz. PromotorPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest instytucja opłaty planistycznej, uregulowana w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Lakoniczność i język prawny uregulowań dotyczących tej opłaty (art. 36 upzp) nie ułatwia rozwiązania wielu spornych zagadnień o charakterze materialnoprawnym i proceduralnym z nią związanych. Na gruncie opłaty planistycznej istnieje problem badawczy ustalenia zakresu norm prawnych regulujących tę opłatę, w szczególności norm o charakterze finansowoprawnym. Przedmiotem badań jest stan prawny ukonstytuowany wejściem w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. postępowania dotyczące tej opłaty wszczęte po dniu 1 stycznia 2010 r. Przeprowadzona analiza zagadnień szczegółowych, składających się na problem badawczy, pozwoliła udowodnić tezę podstawową. Teza ta stanowi, iż wraz z wejściem w życie ustawy o finansach publicznych opłatę planistyczną zaliczyć należy do kategorii „niepodatkowych należności budżetowych” w rozumieniu art. 60 ufp. W konsekwencji w zakresie nie uregulowanym przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stosuje się: wprost przepisy - ustawy o finansach publicznych i Kodeksu postępowania administracyjnego oraz odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej (art. 67 ufp). Zastosowanie w przypadku tej opłaty unormowań zawartych w dziale III Ordynacji powoduje, iż staje się ona bardziej kompletna w zakresie materialnoprawnym i także proceduralnym.