Browsing by Author "Nowak, Anna"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Kompetencje interpersonalne w przestrzeni szkoły(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, 2016) Heller, Włodzimierz; Janiak, Anna Maria; Chołody, Mariusz; Nowak, Anna; Szafrański, Mariusz; Poniedziałek, Ewelina; Kania, Sławomir; Dolata, Dorota; Mikołajczyk, Magdalena; Malinouskaya, Volha; Kaźmierska, Marlena; Klus, Wioletta; Schmidt, Anna; Sołdyńska, Klaudia; Fechner, Anna; Heller, Włodzimierz; Janiak, Anna MariaProblematyka kompetencji interpersonalnych albo – szerzej rzecz ujmując – tzw. „kompetencji miękkich” staje się na przestrzeni ostatnich kilku lat przedmiotem żywego społecznego zainteresowania. W różnych dziedzinach życia społecznego: w nauce, kulturze, gospodarce, a nawet – w sporcie dostrzegane są, analizowane i chwalone walory wysokiej sprawności komunikacyjnej i relacyjnej każdej osoby ludzkiej. Także w zakresie edukacji szkolnej problematyka ta stopniowo cieszy się coraz większym zainteresowaniem badaczy i praktyków. Odnoszona do przestrzeni szkoły refleksja nad różnymi aspektami pojęcia „umiejętności interpersonalnych” i towarzyszące jej staranie o skuteczne rozwijanie sprawności interpersonalnych uczniów i nauczycieli są godne aprobaty przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że wyposażenie ucznia w te umiejętności i kompetencje osobiste wzbogaca go w trudny do przecenienia skarb na drogi i bezdroża dorosłego życia (nie tylko w wymiarze pracy zawodowej, ale również życia prywatnego). Drugim powodem jest fakt, że nabywane stopniowo w trakcie edukacji szkolnej sprawności interpersonalne znacząco ułatwiają proces zdobywania wiedzy. Wskazują na to badania prowadzone na różnych poziomach edukacji (przywoływane także w niniejszym zbiorze). Przedłożona Czytelnikom monografia niesie prace, które tematycznie łączy zasadnicze pytanie: jakie jest znaczenie umiejętności interpersonalnych ucznia/nauczyciela dla relacji interpersonalnych kreowanych w przestrzeni szkoły? Poszczególni autorzy poszukują odpowiedzi na to pytanie na różne sposoby, odnosząc je do wielorakich aspektów życia szkoły i etapów szkolnej edukacji. Jedni kładą nacisk na wymiar rozumienia, definiowania i dookreślania pojęć związanych z umiejętnościami i kompetencjami interpersonalnymi, a także próbują opisywać i precyzować ich swoisty charakter. Inni – opisują i analizują powiązania między sprawnością interpersonalną ucznia (także: ucznia bardzo zdolnego) a efektywnością szkolnej nauki. Jeszcze inni poszukują związków między mądrością/roztropnością interpersonalną a sztuką budowania wspólnoty, bliskich więzi i dobrej atmosfery w przestrzeni klasy szkolnej i grupy rówieśniczej. Wszystkich autorów łączy jednak, poza zainteresowaniem określonym wyżej tematem-pytaniem, troska o naszą szkołę na różnych poziomach edukacji. Staranie o to, by szkoła stawała się miejscem przyjaznym uczniowi, aby nauczanie szkolne i edukacja akademicka niosły nie tylko wszechstronną wiedzę, lecz także wpływały na to, żeby absolwentów szkół cechowała bogata osobowość – „bogata” również w umiejętności interpersonalne.Item We Do Not Like It: A Likert-Type Scale Survey on the Attitudes of a Young Population towards the Transhumanistic Theory of Education(2018-09-04) Adamczak, Zuzanna; Agacinska, Julia; Bialecka, Oliwia; Bogacz, Urszula; Carewicz, Kinga; Chudy, Oliwia; Fiebig, Katarzyna; Fiszgala, Olga; Frackowiak, Beata; Frackowiak, Joanna; Frackowiak, Marika; Gizycka, Karolina; Golinska, Alicja; Hamerska, Natalia; Janczak, Weronika; Jedruch, Oliwia; Karpinska, Dajana; Kmiotek, Julia; Kolasinska, Natalia; Kolcz, Katarzyna; Kurkowiak, Michalina; Kurpisz, Zuzanna; Luleczka, Agnieszka; Madrzak, Monika; Maliszewska, Maja; Nadolny, Wiktor; Nowak, Anna; Nowak, Kinga; Nowicka, Dominika; Okupniak, Aleksandra; Pabisiak, Marika; Paszkiewicz, Klara; Pietrasik, Wiktoria; Polczynska, Alicja; Pozdrowicz, Patrycja; Roszak, Natalia; Stolarek, Adrianna; Synoracka, Patrycja; Szwemin, Katarzyna; Szymanska, Ewa; Szymanska, Kinga; Tomczak, Olga; Urbaniak, Joanna; Urbanska, Maria; Wachowiak, Malgorzata; Wisniewska, Malgorzata; Wlochal, Olga; Zeberski, Patryk; Zeszotarska, Justyna; Zielinska, Paulina; Zietek, Weronika; Zimowska, Karolina; Ziobrowska, Joanna; Ziolkiewicz, Karolina; Klichowski, MichalTranshumanists assume that future education may be purely based on technological stimulation. The question is: Do potential clients of education “like” such vision? In order to check this, we asked over one thousand two hundred young Poles to evaluate their identification with the transhumanistic theory of education. The results are quite surprising: its show that they disagree with the assumptions of this theory, while they rather agree with the postulates of more traditional (and no technology-based) concepts of education.Item Wpływ opadów atmosferycznych i temperatury powietrza na wahania stanów wód gruntowych w profilu Buk - Skórzewo - Poznań-Szczepankowo w latach 1961-1983(Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2007) Nowak, AnnaThis study depicts analysis results of influence of precipitation and air temperature on fluctuation of the level of the groundwater table in Buk – Skórzewo – Poznañ-Szczepankowo profile in years 1961–1983. It is assumed in this work, that the level first groundwater table primarily depends on meteorological conditions, however local conditions, as relief, geology, etc. have minor influence. Therefore chosen observation posts characterize comparable conditions of aquifer occurrence (similar geomorphology, petrology). In this study foregoing data were used: groundwater table, daily precipitation and average daily air temperature from the period 1961 to 1983. A groundwater table was measured in three stations: Buk (52°21’ N, 16°32’ E), Skórzewo (52°23’ N, 16°48’ E) and Poznañ-Szczepankowo (52°22’ N, 17°01’ E). However meteorological data originate from Poznañ-£awica (52°25’ N, 16°50’ E) station, which was chosen as a representative. On the basis analysis of variability of groundwater level and distribution of precipitation and air temperature in years 1961–1983, as well as correlation analysis, some mutualdependences between mentioned hydroclimatological elements can be affirmed. On the basis of variability of average annual level of the groundwater table (approximate to three analyzed posts) and annual precipitation, the relationship between both elements has been found out: along with increasing precipitation groundwater table rises up. However analysis of the correlation matrix can affirm, that precipitation in July and December have a largest impact on groundwater table. Moreover, usually the correlation coefficient takes a highest value for precipitation in relevant month and groundwater table in successive one, which could prove of one-month delaying factor during groundwater recharge or bailing. Despite confirmed relationship between meteorological conditions and fluctuations of groundwater level, there is still need of such studies. Kind and intensity of precipitation seems to be an important factor for groundwater recharge and renewal mechanisms. The above could help in creating mathematical models and prediction of quantity and quality of groundwater.