Browsing by Author "Olejnik, Maciej"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Jaki korporatyzm w Polsce? Rada Dialogu Społecznego w okresie funkcjonowania rządu Beaty Szydło(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2021-04-20) Olejnik, MaciejKorporatyzm rozumiany jako system formułowania polityki, w ramach którego rząd, związki zawodowe i organizacje pracodawców wspólnie podejmują i implementują decyzje polityczne w obszarze społeczno-gospodarczym, występuje w wielu państwach Europy Zachodniej. Po 1989 roku w Polsce wykształciła się zdeformowana odmiana tego systemu – PR (Public Relations) korporatyzm. W jego ramach rząd pozoruje negocjacje trójstronne z partnerami społecznymi, aby zwiększyć poziom poparcia politycznego wśród obywateli. W rzeczywistości samodzielnie podejmuje decyzje polityczne. Celem artykułu było zbadanie czy utworzenie nowego organu korporatystycznego (Rady Dialogu Społecznego), dysponującego znacząco większymi kompetencjami niż poprzednik (Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych) doprowadziło do transformacji systemu uprawiania polityki w Polsce z PR korporatyzmu na korporatyzm zachodnioeuropejski. W artykule poddano analizie porównawczej aktywność Rady w okresie funkcjonowania rządu Beaty Szydło (2015–2017) z działalnością Komisji w latach 2002–2015. Wyniki badań ujawniły, że Rada i Komisja były równie nieefektywnymi organami dialogu społecznego, na forum których nie były podejmowane istotne decyzje polityczne. W artykule wykazano, że zwiększenie uprawnień organu korporatystycznego nie musi powodować poprawy jakości dialogu społecznego. Po 2015 roku PR korporatyzm pozostał dominującym systemem formułowania polityki w Polsce.Item The influence of illiberal democracy on the effectiveness of attempts to control lobbying in Hungary (2010–2014)(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM w Poznaniu, 2019) Olejnik, MaciejLobbying, understood as all actions performed by or on behalf of interest groups directed at influencing of the process of policy formation and implementation, occurs in every political regime. The article examines whether the illiberal type of democracy that exists in Hungary (2010–2014) exerts an influence on the effectiveness of lobbying control. Illiberal democracy differs from liberal democracy with regard to five systemic core principles, such as the rule of law, government control and accountability, the integrity of political elites, media freedom and civil rights and protection of minorities. This article shows that all of these systemic criteria constituting illiberal democracy were met in Hungary between 2010–2014. Examination of the case of Hungary with regard to lobbying control suggests that illiberal democracy had diminished the effectiveness of lobbying control in this country.