Browsing by Author "Osiecka, Gabriela"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Procesy utleniania-redukcji w kształceniu chemicznym(2010-12-06T12:41:19Z) Osiecka, Gabriela; Gulińska, Hanna. PromotorGłównym problemem pracy było znalezienie odpowiedzi na pytanie: Jak nauczać reakcji redoks, by nauka była dla uczniów atrakcyjna i zarazem efektywna? Eksperymentalnie sprawdzono wpływ edukacyjnego programu komputerowego na skuteczność kształcenia w zakresie reakcji redoks w szkole średniej. Analizie poddano również opinie uczniów na temat ich motywacji do nauki oraz edukacyjnych programów multimedialnych jako pomocy dydaktycznych.Badania przeprowadzono w latach 2006-2009 i uczestniczyło w nich 555 uczniów. Grupy eksperymentalne były nauczane z wykorzystaniem przygotowanego programu multimedialnego „Procesy utleniania-redukcji w kształceniu chemicznym”. Grupy kontrolne pracowały metodami tradycyjnymi. Uczniowie z grup eksperymentalnych osiągnęli lepsze wyniki w nauce niż uczniowie z grup kontrolnych. Badania dystansowe potwierdziły ponadto większą trwałość zdobytej wiedzy w grupach eksperymentalnych.Praca z programem komputerowym pozwala uczniowi nie tylko zdobywać nowe wiadomości, lecz również dokonywać samokontroli i samooceny, poznawać źródła popełnionych błędów, korygować wyniki jego pracy, co w konsekwencji wpływa na wzrost efektywności procesu kształcenia. Młodzież zdobywa ponadto umiejętności przydatne do funkcjonowania we współczesnym świecie.Badania wykazały, że multimedialne programy komputerowe mogą stanowić ważną pomoc w osiągnięciu sukcesu dydaktycznego w zakresie reakcji redoks. Uczniowie określili program komputerowy jako atrakcyjną, wielofunkcyjną i skuteczną pomoc w nauce.