Browsing by Author "Osiewicz, Bartosz"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Formy i źródła poezji Aleksandra Galicza(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Osiewicz, BartoszThis monograph constitutes the first attempt to take a comprehensive look at the poetry of Alexander Arkadievich galich (born ginzburg; 1918–1977) from the perspective of its diversity of forms and sources in Polish studies on Russian literature. It focuses on the Russian phenomenon of author song, which appeared during “the thaw” and was consequently co-created by galich and it was within the framework of this genre that the poet-bard’s illegal lyrical masterpieces were written. The book also emphasizes “the dual nature” of author song, which simultaneously functions as a literary phenomenon and a universal generator of forms. Moreover, particular attention is paid to examining the genologic diversity of galich’s lyrics, full of derived forms of music-poetic genre relations or innovative fusions that emerged from their intermingling with different literary genres. Furthermore, the monograph also offers a look at the singing poet’s artistic word through the prism of intertextuality in order to highlight the multidimensional nature of his lyrics. In revealing the multilevel presence of someone else’s texts in galich’s musical poems and showing that outer constructive elements of his works are characterized by meaningful qualities, the present author aims to prove the existence of a unique and inseparable relation between galich’s author songs and Russian high culture.Item Интертекстуальность в поэзии Владимира Высоцкого(Instytut Filologii Rosyjskiej UAM, 2007) Osiewicz, BartoszCelem niniejszej pracy było ukazanie utworów poetyckich Włodzimierza Wysockiego w aspekcie ich związków międzytekstowych z dziełami rozmaitych autorów oraz z innymi rodzajami sztuki – filmem i teatrem. W jego realizacji kluczowym okazało się rozpoznanie i opis szeregu intertekstualnych chwytów, na których bazował Wysocki w swoim procesie twórczym. Dodatkowo skoncentrowano się na przedstawieniu refleksji kulturologicznej, która stanowiła istotę wierszy poety-aktora. Przeprowadzone badania dowiodły, iż sens wygenerowany przez tekst artystyczny barda może być całkowicie zrozumiały jedynie w szerokim kontekście literacko-kulturowym. Wysocki, prowadząc wyrafinowaną grę z tekstami wybitnych autorów na przestrzeni całej drogi poetyckiej, chciał nawiązać kontakt z ich spuścizną oraz wskrzesić pamięć o jej twórcach. Dzięki temu wpisał się na karty literatury rosyjskiej jako wybitny mistrz słowa artystycznego, pragnący swoją intertekstualną poezją zapełnić lukę w tradycji kulturowej.Item Сказ в жанровых песнях Александра Галича(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Osiewicz, BartoszThis article is devoted to an analysis of genre songs by Alexander Galich. Thanks to the epic element presented in these songs, the poet uses skaz to create a portrait of a contemporary epoch. By introducing skaz, which is a method of narration imitating the oral utterance, the author strictly refers to the literary tradition of Gogol, Babel and Zoshchenko. The main role of Galich’s skaz is irony, which can be perceived only by a prepared reader, whom the poet is counting on.Item „Эпитафия Владимиру Высоцкому” Яцека Качмарского как интертекст(2011) Osiewicz, BartoszThis article is devoted to the analysis of the poem Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego (Epitaph for Vladimir Vysotsky) of Jacek Kaczmarski. In this poem the Polish bard conducts an intertextual dialogue with outstanding Russian poet and singer Vladimir Vysotsky.