Browsing by Author "Paszkowska, Alicja"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Polsko-amerykańska adaptacja i komunikacja: kontekst historyczny i współczesne studium kulturowe przeprowadzone wśród polskich studentów uczących się języka angielskiego jako języka drugiego w Szkole Języka Angielskiego A.P. Bilingual Services, Inc. School of English w Nowym Jorku w latach 1987-2007.(2012-01-12T11:18:44Z) Paszkowska, Alicja; Lipoński, Wojciech. PromotorPolsko-amerykańskie relacje, widoczne już od XVII w., opracowane zostały przez wielu intelektualistów, jednakże zagadnieniom akulturacji oraz komunikacji Polaków nie nadano ostatecznego kształtu. Niniejsza praca jest próbą ukazania aspektów adaptacji lingwistyczno-kulturowej w kontekscie historycznym oraz ukazanie jej obecnych konsekwencji na podstawie analizy przeprowadzonej wśród polskich studentów uczęszczających do prywatnej szkoły języka angielskiego w Nowym Jorku. W badaniach opartych na autentycznych wypowiedziach uczestników zastosowano metodę kwalitatywną, obserwacji uczestniczącej, deskryptywnej, zarówno retrospektywnej, jak i prospektywnej o charakterze longitudinalnym. Proces adaptacji, który w przypadku Polaków ma character eklektyczny, uwarunkowany jest kilkoma czynnikami. W rozważaniach wzięto pod uwagę mechanizmy indywidualne, etniczne oraz instytucjonalne, m.in., motywację emigracyjną, czas i miejsce zamieszkania, intensywność obcowania z językiem i kulturą amerykańską, wiek, kapitał finansowy i intelektualny, jak również kooperację na poziomie grupy etnicznej, czy też rolę instytucji amerykańskich w kształtowaniu trajektorii adaptacji polskich imigrantów. Praca ta ukazuje również wpływ akwizycji językowej i uczenia się na akulturację, kompilację i analizę nadrzędnych wartości (core values) wpływających na percepcję rozpatrywanej kultury oraz zagadnień komunikacji werbalnej i niewerbalnej; wybiórczo przedstawiono problem adaptacji w literaturze pięknej.