Browsing by Author "Pieprzyk, Maria"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Funkcjonowanie leśnych przedszkoli – Waldkindergaerten – w Niemczech a obraz dzieciństwa we współczesnym świecie(Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Pieprzyk, MariaThe paper deals with the issue of forest kindergartens as presented in the German concept of Waldkindergarten. This concept makes a new way of thinking about child pedagogy. These kindergartens are designed to support the child in its creative process along the fact to encourage the child to further explore the surrounding nature. These specific institutions might be regarded as an answer to the challenges of modern childhood, in which the child is exposed to a toxic environment. This very toxicity could be regarded also metaphorically as a pollution of the mind through media and technology.Item OSOBY STARSZE W SYSTEMIE OCHRONY ZDROWIA(Wydział Prawa i Administracji UAM, 2012) Pieprzyk, Maria; Pieprzyk, PaulinaArtykuł przedstawia sytuację osób starszych w systemie ochrony zdrowia. Stan zdrowia osób starszych charakteryzuje się wielochorobowością i przewlekłością, dlatego ich leczenie wymaga holistycznego, kompleksowego podejścia. Opieka geriatryczna jest powszechnie uznaną metodą leczenia seniorów, spełniając bowiem wymóg powszechności, wysokiej jakości, kompleksowości zaspakajania złożonych potrzeb zdrowotnych osób starszych, pozwala na zredukowanie kosztów leczenia. W polskim systemie ochrony zdrowia opieka geriatryczna jest marginalizowana, a wręcz pomijana. Istniejące rozwiązania prawne nie sprzyjają rozwojowi geriatrii, mimo że ta dziedzina medycyny uznana została za priorytetową. Artykuł porusza również problematykę profilaktyki gerontologicznej i edukacji zdrowotnej, które pozwolą przygotować się do zdrowej starości.Item Sprawozdanie z Miedzynarodowej Konferencji Naukowej „Dziecko w perspektywie trudnych sytuacji życiowych” (Children in the Face of Di cult Circumstances), Poznań 11–12 grudnia 2013 roku(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Pieprzyk, MariaItem Uczenie się całościowe w leśnych przedszkolach –„Waldkindergarten” w Niemczech(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014) Pieprzyk, Maria“Der Waldkindergarten” has no doors, roof and walls – no building. Children spend time in forests, meadows or on dunes, depending on the local ecosystem. Rain or shine, children and their teachers are always in the open air. In the natural environment kids are confronted with structures that make a strong impression on them and which they cannot experience in the world created by humans. Holistic education is a distinctive feature of forest kindergarten and its main goal, inseparably connected to the concept of alternative education institutions. This article focuses on holistic education in the forest environment and describes the learning process in the autonomously developed environment.