Browsing by Author "Piotrowska, Iwona. Promotor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Eksperyment w nauczaniu przez naukowe dociekanie (Inquiry Based Science Education) w kształceniu geograficznym(2023) Sypniewski, Jakub; Piotrowska, Iwona. Promotor; Cichoń, Małgorzata. PromotorTematyką podjętych badań w rozprawie doktorskiej jest wpływ metody eksperymentu na efektywność procesu kształcenia geograficznego. Praca szeroko traktuje o eksperymencie, który rozumiany jest zarówno jako metoda prowadzenia badań, jak i metoda kształcenia geograficznego. Eksperyment jest jedną z podstawowych metod badawczych dla geografii jak i innych dziedzin nauk ścisłych i przyrodniczych, a także dla dydaktyk przedmiotowych, które stosują metody typowe dla nauk przyrodniczych i społecznych. W nauczaniu przez naukowe dociekanie, które wyrosło na gruncie nauczania problemowego, stanowi element, który wyróżnia je spośród innych metod problemowych. Badania prowadzone w pracy obejmowały nauczycieli geografii, jak i uczniów klas siódmych szkoły podstawowej. Autor pracy klas siódmych szkoły podstawowej. Autor pracy przeprowadził rozpoznanie częstotliwości stosowania eksperymentów przez nauczycieli geografii i sprawdził znajomość nauczania przez naukowe dociekanie wśród tejże grupy. Z kolei na podstawie badań eksperymentalnych prowadzonych wśród uczniów szkoły podstawowej ustalono w jakim stopniu stosowanie nauczania przez naukowe dociekanie (Inquiry Based Science Education) wpływa na przyrost i trwałość wiedzy uczniów w toku kształcenia geograficznego. The subject of the research undertaken in the doctoral dissertation is the impact of the experimental method on the effectiveness of the geographical education process. The work broadly deals with experiment, which is understood as both a method of conducting research and a method of geographical education. Experiment is one of the basic research methods for geography and other fields of exact and natural sciences, as well as for subject teaching that uses methods typical of natural and social sciences. In teaching through scientific inquiry, which developed on the basis of problem-based teaching, it is an element that distinguishes it from other problem-based methods. The research conducted at work included geography teachers and seventh-grade primary school students. The author of the study examined the frequency of using experiments by geography teachers and checked the knowledge of teaching through scientific inquiry among this group. In turn, based on experimental research conducted among primary school students, it was determined to what extent the use of teaching through inquiry (Inquiry Based Science Education) affects the growth and durability of students' knowledge in the course of geographical education.Item Partycypacja społeczna a edukacja geograficzna – znaczenie Partycypacyjnych Systemów Informacji Geograficznej w organizowaniu zajęć terenowych(2022) Abramowicz, Dawid; Piotrowska, Iwona. Promotor; Hejwosz-Gromkowska, Daria. PromotorBadania geograficzne obejmują zagadnienia przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne. Geografia niezbędna jest w kształceniu odpowiedzialnego, aktywnego obywatela, dlatego istotą edukacji geograficznej jest odwoływanie się do globalnych wyzwań środowiskowych, społeczno-gospodarczych i poznawanie najbliższego otoczenia, zwłaszcza w formie zajęć terenowych. Zatem ważne jest uwzględnianie w badaniach geograficznych kontekstu partycypacji społecznej oraz stosowania nowoczesnych technologii, co w geografii znajduje swoje odniesienie poprzez wykorzystywanie Partycypacyjnych Systemów Informacji Geograficznej (PPGIS). Celem pracy jest określenie znaczenia partycypacji społecznej we współczesnej edukacji geograficznej ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania PPGIS w organizowaniu zajęć terenowych z geografii. Praca rozszerza wiedzę w zakresie partycypacji społecznej w edukacji geograficznej zarówno poprzez analizę porównawczą podstaw programowych i opracowań geograficzno-dydaktycznych z Polski, Hiszpanii, Anglii i Finlandii, jak i badania sondażowe przeprowadzone wśród nauczycieli z Poznania, Madrytu, Londynu i Helsinek. Biorąc po uwagę znaczenie zajęć terenowych w edukacji geograficznej w pracy przedstawiono proces partycypacji nauczycieli w opracowaniu cyfrowej mapy wspierającej organizację zajęć terenowych przy wykorzystaniu geoankiety (przykład PPGIS). Studium przypadku z Poznania uwzględnia możliwość wykorzystania cyfrowej mapy na rzecz samodzielnego organizowania zajęć terenowych.